PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka III - OPNG4G032A
Anglický název: Methodology of the German Language III
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Kurz se zabývá didaktikou nelingvistických disciplín s vyváženým zaměřením na didaktiku reálií a literatury. Představuje nadstavbu lingvodidaktiky, jazyk vnímá jako reprezentanta kultury v širším i užším slova smyslu. Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výuky reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. a podporovat u nich osvojení základních metodických postupů vhodných pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií tak, aby studenti dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Dosažení těchto kompetencí je rovněž cílem literárně didaktické části kurzu, která zároveň usiluje o vytvoření kvalitativně nového postoje v cílové i vlastní literatuře. Cílem je s poukázáním na význam sémiotiky představit literaturu jako jeden ze zdrojů vědění. Obsahem předmětu jsou témata: A) Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií. B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury. C) Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Problematika kánonu textů. Specifické rysy literárního textu ve vztahu k jazyku a kultuře. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně-orientovaný charakter práce s textem. Práce s literárním textem v běžných vyučovacích jednotkách versus literární projekty. Zvláštnosti práce s lyrikou, epikou a dramatem. Literární výchova a dramapedagogika. Práce s filmem. Využití dalších umění při práci s literaturou.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 90
Zakončení Z+Zk
Počet přidělených kreditů  3
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 11 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 9 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (05.09.2023)

BUČKOVÁ,T. Interkulturmní didaktika cizojazyčné literatury. Se zaměřením na německy psanou iteraturu a zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Karolinum, PedF UK, 2022.

BIECHELE, M.; PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M.; KESSLING, V.; KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D.; HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M.; ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIEIERLACHER, A.; BOGNER, A. Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

ABRAHAM, Ulf; KEPSER, Matthis. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.

ALTMAYER, Claus. Kultur als Hypertext. Zur Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fach Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicum, 2004. ISBN 3-89129-418-2.

BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

Materiály z webových stránek Tamary Bučkové

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na výuce (80 %)

- plnění průběžných úkolů

 

 

Požadavky ke zkoušce:

- prezentace projektu zaměřeného na didaktiku reálií 

- didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentace na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)

A) Didaktika reálií

  • Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru (9.10., 16.10.)
  • Historie reálií v cizojazyčném vyučování (23.10.)
  • Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků (27.11.)
  • Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií (4.12.)
  • Formování sociokulturní a interkulturní komunikační kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií (11.12., 18.12.)

B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury.

C) Didaktika literatury

  • Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku.
  • Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.
  • Problematika kánonu textů.
  • Specifické rysy literárního textu ve vztahu k jazyku a kultuře.
  • Práce s literárním textem.
  • "Klasická analýza textu" versus činnostně-orientovaný charakter práce s textem.
  • Práce s literárním textem v běžných vyučovacích jednotkách versus literární projekty.
  • Zvláštnosti práce s lyrikou, epikou a dramatem.
  • Literární výchova a dramapedagogika.
  • Práce s filmem. Využití dalších umění při práci s literaturou.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK