|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1. EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6. EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276. EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2. KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8. LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov.Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-8083-572-9. LENČOVÁ, Ivica. Phantasieland Lesen 1. Phantasienland Lesen 2 : metodicko-didaktická príručka pre učiteľa k integrovaným učebniciam literárneho čítania pre žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl a osemročných gymnázií. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Príroda, 2009. CD ROM. ISBN 978-80-07-01689-7. MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. O’SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
Požadavky na ukončení předmětu: - Aktivní účast na semináři - Průběžné plnění úkolů Požadavky ke zkoušce: - Znalost odborné literatury. - Průběh zkoušky - Kolokvium. Prezentace didaktické adaptace literárního textu primárně určeného dospělým čtenářům. Text dle vlastního výběru. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (01.01.2024)
1. Didaktika literatury v kontextu dalších didaktických disciplín. Praktické cvičení: Práce s příběhem. 2. Zastoupení literatury v evropských dokumentech a kurikulárních dokumentech ČR. Praktické cvičení: Otázka zastoupení německojazyčné literatury v učivu na ZŠ a SŠ (mezipředmětové vztahy). 3. Otázka literárního kánonu / textového korpusu literárních textů ve VCJ. Praktické cvičení: práce s čítankami, zjednodušenou četbou a dalšími zdroji literárních textů. 4. Literární dějepis nebo akcent na čtenářské kompetence? Didaktické principy. Praktické cvičení: Reflexe vlastních zkušeností (v roli žáka/žákyně, studenta/studentky, praktikanta/praktikantky); profesní vize. Práce s literaturou - argumenty pro a proti 5 aspektů nasazení literatury ve VCJ: literární kompetence; sepětí literatury a reálií; komunikativní kompetence; lingvistické kompetence; aspekt interkulturality. Praktické cvičení: Vyhledávání textů k daným aspektů a práce s těmito texty. 6. Faktory práce s textem. Organizační formy výuky literatury. Praktické cvičení: pokus o didakticku adaptaci konkrétního literárního textu (skupinová práce). 7. Literární exkurze, literární procházky, literární reallye. Praktické cvičení: návrh literární exkurze (skupinová práce). 8. Literatura v kontextu dalších médií ve VCJ. 9. Ohlédnutí za kurzem. |