PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka II - OPNG3G022A
Anglický název: Didactics of the German language II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 9 / 9 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Mgr. Markéta Přádná
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Studenti po absolvování předmětu dokáží volit vhodné a adekvátní postupy z hlediska odlišného složení cílové skupiny žáků s cílem realizovat individuální a diferencovaný přístup. Studenti se dále seznámí s typologií chyb a možnostmi jejich analýzy a korektury. Ukázky videonahrávek (i z praxe studentů) a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následné mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku jiných. Obsahem předmětu jsou témata: Rozvoj řečových dovedností: čtení s porozuměním, poslech s porozuměním, ústní projev a písemný projev. Druhy textů a práce s textem v hodině německého jazyka. Chyba, typologie chyb a jejich korektura.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 150,0
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 35 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 75 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 17 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (24.01.2024)

Požadavky pro ukončení předmětu:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- plnění průběžných úkolů

Požadavky pro ukončení zkoušky:

- zkouška proběhne ústní formou

- studenti si připraví přípravu na 3 vyučovací hodiny se zohledněním řečových dovedností

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)

Rozvoj řečových dovedností: čtení s porozuměním.

Rozvoj řečových dovedností: poslech s porozuměním.

Rozvoj řečových dovedností: ústní projev.

Rozvoj řečových dovedností: písemný projev.

Druhy textů a práce s textem v hodině německého jazyka.

Chyba, typologie chyb a jejich korektura.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK