PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Francouzská literární kritika XX. století - OPNF4F033B
Anglický název: French Literary Criticism of the XX. Century
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.09.2019)
Příběhy smyslu. Nejvýznamnější školy francouzské literární teorie a kritiky 2. půle 20. století (Gaston Bachelard a typologie básnické obraznosti; Charles Mauron a psychokritika; Gilbert Durand a literární antropologie; Roland Barthes, Gérard Genette, Tzvetan Todorov a strukturalismus a Nová kritika). Nástin jejich myšlenkového pozadí, změny paradigmatu z přelomu 19. a 20. věku a problematizace základních literárněteoretických a filosofických pojmů (skutečnost, její umělecké zobrazení/nápodoba, subjekt, atd.); nové meze a možnosti rozumění literárnímu textu. - Obecný nástin: krize platónsko-aristotelského pojetí umění a přehodnocení základních souvisejících konceptů (nápodoba-mimesis, cíl a funkce umění/literatury); základní linie vlivu vědecké revoluce z přelomu 19. a 20. na pojetí člověka, subjektivity, umění coby lidského výtvoru/symbolické formy; základní dělící linie – pozitismus versus přístupy post-pozitivistické. - Přístupy psychoanalytické a hlubinně-psychologické obedience: Gaston Bachelard – souvislost tvořivosti a snění, „imaginace hmoty“, typologie tvůrců/textů podle vztahu obrazotvornosti k přírodním živlům; Charles Mauron a psychokritika – od obsedantních metafor k osobnímu mýtu; Gilbert Durand a antropologické struktury lidské obraznosti. - Přístupy strukturalistické: obecné principy strukturalismu v literární vědě; Roland Barthes versus Raymond Picard: zrození Nové kritiky; Tzvetan Todorov, Gérard Genette a naratologie; poststrukturalistické perspektivy
Deskriptory - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.07.2021)

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15minut

 

Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury.

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 45minut

 

Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem dodá v MS Teams (Čítanka francouzských textů, povinná četba v souborech pdf, pedagogicky zaměřená videa a podcasty apod.)

 

Samostudium literatury (za semestr): 85 hodin

 

Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžné četby a analýzy literárních textů. Samostatně si během semestru nastudují doporučenou literaturu, kterou jim vyučující poskytne v souborech.pdf ve francouzském originále.

 

Na konci semestru odevzdají jeden test (individuálně opravený, komentář v e-mailu).

 

Práce se studijními materiály: 10 hodin

 

Plnění průběžných úkolů: 10 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce: 0 hodin

 

Příprava na Z+Záp: 24hodin

 

Zkouška se skládá z vědomostního testu v rozsahu učebnice XXe siècle (collection Lagarde et Michard, Bordas, 1970) a ověření četby doporučené literatury:

 

-četba doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé)

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (17.09.2019)

BACHELARD G. L’eau et les rêves. Paris: Gallimard,  1941. Předmluva a jedna kapitola dle vlastního výběru.

TODOROV T. La Grammaire du Décaméron. Paris: Gallimard, 1969. Předmluva.

GENETTE G. Figures I-V. Paris: Tel Quel (sv. I, 1966; II, 1969) a Poétique (sv. III, 1972; IV, 1999; V, 2002), 1966–2002. Kapitola dle vlastního výběru ze sv. III věnovaného naratologii.

SARRAUTE N. L’Ère du soupçon. Paris: Minuit, 1956.

ROBBE-GRILLET A. Pour un Nouveau roman. Paris: Minuit, 1963.

DUCROT O.; TODOROV T. Dictionnaire encyclopédique des sciences du langage. Paris: Seuil, 1972.

PEPRNÍK M. Směry literární interpretace XX. století (texty, komentáře). Ukázku z němčiny přel. J. Nový a Michal Peprník. Olomouc: UP, 2000.

RICARDOU J. Pourquoi la Nouvelle critique : critique et objectivité. Paris: Mercure de France, 1966.

KALAGA W. Mlhoviny diskursu. Subjekt, text, interpretace. Přel. Lubomír Martinek. Brno: Host, 2006.

PECHAR J. Člověk a pravda. Praha: Pulchra, 2011.

Sylabus - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.07.2021)

SYLABUS

1.„Strukturalismus: naratologie 20. století“; 

2. AUERBACH - ARENDT - CURTIUS; 

3. TODOROV - GENETTE - BARTHES; 

4. Imaginárno Gilberta DURANDA;

Podmínky zakončení předmětu - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.07.2021)

POŽADAVKY K ZAKONČENÍ

Z (2 kredity). Zápočet: docházka, čtenářský deník (četba v semináři i samostatná četba v rámci samostudia, max. 10 titulů).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK