PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe FJ s reflexí - OPNF4F013A
Anglický název: Theory and observation (FJ)
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)
Cílem předmětu je dovolit studentům seznámit se se současnou výukou francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na různých typech škol. Student působí v hodinách francouzského jazyka v roli pozorovatele, který se však může, pokud je k tomu vhodný okamžik, ujmout aktivnější role asistenta. I v těchto okamžicích však má za úkol vnímat maximum toho, co tvoří podstatu výuky cizího jazyka. Student si tak vytvoří portfolio konkrétních didaktických situací, které následně analyzuje, podrobuje reflexi v seminářích (sám, s dalšími studenty i oborovým didaktikem) a propojuje s poznatky a dovednostmi získanými v souběžném předmětu Didaktika francouzského jazyka I. Témata: Didaktický materiál; Jazyková třída; Vztah učitel-žák-učivo; ICT ve výuce jazyků; Verbální i non-verbální komunikace; Evaluace; Příprava hodiny a její realizace; Práce s jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi; Interkulturalita a práce se stereotypy.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe : 30 minut (student komunikuje s vedoucím praxe, připravuje si observační nástroje, prochází si výukové materiály)
Samostudium literatury: 5 hodin za semestr (četba vybrané publikace z literarury kurzu a její použití při tvorbě portfolia - reflexe vztahu teorie/praxe)
Práce se studijními materiály: 5 hodin za semestr (práce s observačními a analytickými nástroji ve výuce, zpracování portfolia)
Plnění průběžných úkolů: 5 hodin za semestr (příprava zadaného úkolu ze semináře, reflektivní úkol ve vztahu k observovaným jevům a problémům)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)

TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

PESCHEUX, M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.

TELLIER, M., CADET, L. (dir.) Le corps et la voix de l’enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.

ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011.

PERETTI, A. de, MULLER, F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008.

DUVILLARD, J. Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016.

PERRENOUD, P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994.

TAGLIANTE, C. L’évaluation et le Cadre européen commun de référence, Paris, CLE International, 2005.

KARSENTI, T. (Dir.) Le numérique en éducation – Pour développer des compétences. Québec : Presses de l’Université du Québec, 2019.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)

Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů.

Prezentace portfolia didaktických situací podle sylabu kurzu.

Jeden opravný pokus.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.09.2022)

Seminář 1: úvodní setkání, role pozorovatele a asistenta v jazykové výuce, jazyková třída

Seminář 2-3: cíle jazykové výuky, vztah učitel-učivo-žák

Seminář 4-5: aktivity v jazykové hodině, jejich průběh a hodnocení

Seminář 6-7: řečové dovednosti a jejich rozvíjení v jazykové výuce 

Seminář 8-9: jazykové prostředky a jejich rozvíjení v jazykové výuce 

Seminář 10-11: hodnocení v jazykové výuce (nástroje, známkování)

Seminář 12: prezentace portfolií, závěrečná evaluace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK