PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální didaktika chemie I - OPNE4E022A
Anglický název: Special Chemistry Didactics I
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)
Pojetí speciální didaktiky chemie jako specifika výuky chemie na ZŠ a SŠ, systém učiva a jeho rozvržení. Role pozorování a pokusu v chemii se zaměřením na obecnou a anorganickou chemii. Didaktická transformace témat: směsi a čisté látky, roztoky, částicové složení látek, atomy, molekuly, ionty, chemická vazba a vazebná energie, periodická soustava, chemická symbolika, dvouprvkové sloučeniny a jejich názvosloví, vodík, kyslík a další vybrané prvky periodického systému, voda, iontový součin vody, hodnota pH, kyseliny, hydroxidy, soli, podvojné soli, hydráty, chemické výpočty, redoxní reakce, změny energie při chemických reakcích, paliva.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

PACHMANN, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha : SPN, 1986.

ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie I. Praha: Karolinum, 2000.

ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie II. Praha: Karolinum, 2000.

Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ

Seminární materiály

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

K získání zápočtu je zapotřebí:

  • vypracování portfolia odborných textů k problematice didaktiky chemie, resp. přírodovědných předmětů,
  • prezentace jednoho textu v semináři,
  • zpracování komplexní úlohy,
  • detailní komentování komplexní úlohy spolužákům,
  • zpracování a pilotní ověření školního projektu studenty ve skupinách.

Zkouška pak obsahuje dvě části - písemnou a ústní. V písemné části studenti prokáží hlubokou znalost témat řešených na přednáškách i na seminářích, ústní část slouží k ověření dostatečné hloubky znalostí, ale i ověření dalších učitelských kompetencí uchazečů. Obě části pak obsahují část věnovanou učivu chemie základní školy v rozsahu vymezeném slovníčkem pojmů v učebnici Základy chemie (Beneš a kol.).

Studijní opory
Poslední úprava: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

Opory ke kurzu jsou umístěny v týmu na MS Teams.

Oporou je úložiště materiálů zpracovaných jednotlivými studentya komentářů spolužáků na ně. Ústřední myšlenkou je položení základu k jednotlivým výstupům na seminářích a následné dopracování studenty v rámci jejich přípravy na výuku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK