PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktický výzkum v praxi - OPNE2E121C
Anglický název: Education Research in Practice
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 12 (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.01.2024)
Cílem tohoto kurzu je především seznámit studenty s trendy, metodologií a postupů řešení didaktických výzkumů. Kurz probíhá formou blended-learning, tj. má svou prezenční i distanční část. V průběhu kurzu se studenti zapojí do autentického výzkumu v oborové didaktice, při jehož řešení budou společně s vyučujícími pracovat v roli výzkumníka. Pozornost bude věnována konkrétním činnostem řešení didaktického výzkumu kvantitativní i kvalitativní povahy. Zaměření kurzu směřuje k rozvoji schopnosti studentů aplikovat výzkumem zjištěné poznatky ve vlastní výuce (tzv. evidence-based přístup), nabízí se rovněž propojení s psaním vlastní kvalifikační práce.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.01.2024)

Davies, P. (1999). What is evidence‐based education?. British journal of educational studies, 47(2), 108-121.

Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.

Lin, T.-C., Lin, T.-J., & Tsai, C.-C. (2014). Research Trends in Science Education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372. doi:10.1080/09500693.2013.864428

Lin, T.-J., Lin, T.-C., Potvin, P., & Tsai, C.-C. (2018). Research trends in science education from 2013 to 2017: a systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 1-21. doi:10.1080/09500693.2018.1550274

Teo, T. W., Goh, M. T., & Yeo, L. W. (2014). Chemistry education research trends: 2004-2013. Chemistry Education Research and Practice, 15(4), 470-487. doi:10.1039/c4rp00104d

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (15.01.2024)

Výstupy kurzu zahrnují následující kroky:

  1. Porozumění evidence-based praxi: Cílem je rozšířit porozumění a ocenění evidence-based přístupů ve vzdělávání, aplikovat výsledky výzkumu k měřitelnému zlepšení vyučovacích praktik.

  2. Porozumění roli výzkumu: Studenti získají komplexní porozumění metodologiím výzkumu v didaktice přírodovědných oborů a jejich aplikaci ve vzdělávacích prostředích.

  3. Týmová spolupráce a vedení: Studenti rozvíjejí schopnost efektivně pracovat ve výzkumných týmech, včetně spolupráce s dalšími studenty učitelství, zkušenými učiteli a trenéry/vedoucími výzkumu.

  4. Identifikace a analýza problémů: Studenti se učí identifikovat a analyzovat vzdělávací problémy v reálných třídních prostředích, čímž zlepšují své kritické myšlení.

  5. Návrh a implementace výzkumu: Studenti získávají dovednosti v návrhu a provádění akčních výzkumných projektů, včetně formulace výzkumných otázek, přípravy harmonogramů a provedení výzkumných kroků.

  6. Sběr a analýza dat: Získání dovedností v různých metodách sběru a analýzy dat vhodných pro akční výzkum ve vzdělávání.

  7. Komunikační a prezentační dovednosti: Studenti rozvíjejí dovednosti v efektivním prezentování výsledků výzkumu ústně i písemně.

  8. Sebezdokonalování a reflexivní praxe: Podpora neustálého sebezdokonalování a reflexivní praxe ve vyučování prostřednictvím aplikace zjištění z výzkumu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (13.01.2024)

Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání a obhajoba výzkumného reportu zpracovaného týmem studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK