|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (18.10.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (31.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Povinná literatura: ČAPEK, Vratislav. a kol. Didaktika dějepisu II, Praha: SPN, 1998. HOMEROVÁ, Marie. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky? Učitelské noviny 1997, s. 19-20. JULÍNEK, Stanislav. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004. PETRYL, Josef. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha: SPN, 1962. PASÁK, Tomáš. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, 1987/2, č. 10, s. 281-3. Doporučená literatura: Dále dle tématu exkurze.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Obsah: 1. den Návštěva regionálního muzea. Referát studenta o dějinách muzea a jeho významu pro regionální dějiny 19.- 20. století. Prohlídka expozice. Diskuse nad shlédnutou expozicí, její hodnocení studenty i vyučujícími. Prohlídka drobné architektury v okolí. Referát studenta vztahující se k návratu Božích muk na český venkov. 2. den Návštěva středověkého hradu. Účast na edukačním programu. Diskuse o shlédnutém programu spolu s autory programu. Referáty studentů o dějinách hradu a o jeho majitelích v průběhu dějin po 20. století. Diskuse na téma Zestátnění hradů a zámků pro roce 1945, návrat kulturních objektů do majetku bývalých šlechtických rodin po roce 1989. Příklady péče soukromníků o velké stavební objekty (nejlépe návštěva takového objektu a diskuse s jeho majitelem). 3. den Prohlídka skanzenu. Diskuse s pracovníky skanzenu o organizaci „tradičních“ zvyků- masopust, velikonoce, vánoce. Referát tudenta věnovaný některému z etnografických témat. Diskuse o skanzenu, návrhy jiného řešení slavností připomínajících tradiční svátky. Přednáška učitele či přizvaného hosta na příbuzné téma. 4. den Historická krajina. Ukázka barokní krajiny- hospodářské dvory, kaple, historické cesty. Referát a následná diskuse na téma využití krajinného celku pro edukaci. Návšteva kláštera. Referáty studentů zaměřené nadějiny navštíveného kláštera, zachovanou architekturu, malbu a sochařské práce. 5. den Návštěva historického města. Reráty na témta zachovaných památek a slavných rodáků. Prohlídka historické části města s pracovními listy ztaženými z internetu. Diskuse o kvalitě pracovních listů, návrthy na jejich vylepšení. Závěrečná diskuse věnovaná kvalite přednesených referátů. Shrnutí získaných poznatků, shrnutí edukačních zkušeností, návrhy na zlepšení v oblasti interpretace.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (13.01.2023)
Referát přednesený studentem na exkurzi, účast na exkurzi. |