Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Cílem kursu je seznámení studentů s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplinami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu. V rámci seminářů studenti provádějí historickou a didaktickou analýzu tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. Získané znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie, PHV a APHV využívají při exkurzích a vytváření projektů mimotřídní výuky v muzeích, knihovnách a dalších institucích. Formou náslechů a následných rozborů hodiny dějepisu se připravují na výuku na středních školách. Závěrečná zkouška probíhá formou obhajoby písemně vypracované úplné didaktické analýzy vybraného tématického celku. Předmět je vyučován v českém jazyce.
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
The course is aimed at introducing the students to a history teacher’s lesson planning and improving it, as well as to efficient implementation of history as a school subject into basic and tertiary schools’ curricula. The relationship between historical sciences and history didactics is analyzed by producing a complex didactic analysis along with discussing the contents, goals, and value of history school subject. The seminars have the students employ the skills in various history-related areas (i.e. historiography, regional history, historical geography, auxiliary sciences of history, or current problems in history research) in arranging extramural school excursions and visits to museums, libraries and other relevant institutions. The students also sit in on history school classes and analyze them in order to prepare for their own teaching practice at tertiary schools. The final exam consists of an oral defence of a written comprehensive didactic analysis of a chosen topic. The subject is taught in Czech language.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (15.05.2019)
Brandejs, Č. K otázce využití archivních dokumentů ve vyučování dějepisu, in Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové. Historie. Praha: SPN, 1981, s. 161 - 164.
Havlůjová, H., Mikeska, T., Parkan, F., Stolárová, L. Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (pro ZŠ a nižší gymnázia), Praha: CMS, 2002.
Homerová, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky ? Učitelské noviny l997, s. l9 - 20.
Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN, 1983.
Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95.
JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.
Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990
Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.
Pasák, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, l981/2, č. l0, s. 281 - 283.
Petrtyl, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha, SPN 1962.
Slolárová, L., Havlůjová, H., mikeska, T., Parkan, F.: Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (střední školy a gymnázia), Praha: CMS,2002.
Doporučená literatura a zdroje:−Čechová, B. H.: Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků, Praha: Portál, 2009.−Grecmanová, H. –Urbanovská, E.,Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP, Olomouc: Hanex, 2007.−Slavík, J.: Hodnocení v současné škole, Praha: Portál 1999.−Stradling,R.,Jak učit evropské dějiny 20. století, 2003. Dostupné online: http://www.msmt.cz/vzdelavani/jak-ucit-evropske-dejiny-20-stoleti−Hot Potatoes http://hotpot.uvic.ca/
Manusriptorium pro školy http://www.manuscriptorium.com/index.php?q=cs/content/p%C5%99%C3%ADpravy-pro-v%C3%BDuku−Ústav pro soudobé dějiny(výstupy projektů)http://www.usd.cas.cz/(levé menu)−Ústav pro studium totalitních režimů –vzdělávací projekty http://www.ustrcr.cz/cs/projekty#vzdelavaci −The National Archives –Education (Velká Británie) http://www.nationalarchives.gov.uk/education/default.htm
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Brandejs, Č. K otázce využití archivních dokumentů ve vyučování dějepisu, in Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové. Historie. Praha: SPN, 1981, s. 161 - 164.
Havlůjová, H., Mikeska, T., Parkan, F., Stolárová, L. Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (pro ZŠ a nižší gymnázia), Praha: CMS, 2002.
Homerová, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky ? Učitelské noviny l997, s. l9 - 20.
Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN, 1983.
Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95.
JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.
Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990
Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.
Pasák, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, l981/2, č. l0, s. 281 - 283.
Petrtyl, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha, SPN 1962.
Slolárová, L., Havlůjová, H., mikeska, T., Parkan, F.: Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (střední školy a gymnázia), Praha: CMS,2002.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Přednášky, semináře,skupinová práce, exkuze do paměťových institucí, konzultace.
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
Lectures, seminars, group work, cultural and educational institutions, consultations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
POŽADAVKY:
obhajoba úplné didaktické analýzy vybraného tematického celku(strukturovaná seminární práce, ústní obhajoba). Příprava tematického celku pro výuku na ZŠ a SŠ. Zkouška proběhne formou diskuse (cca 20 min)příprav tematického celku, které budou mít variantu pro výuku na 2. stupni ZŠ a na střední škole(gymnáziu). Je třeba, aby vzdělávací cíle a obsah byly v souladu s příslušnými rámcovými vzdělávacími programy (RVP ZV a GV), v první řadě pak se vzdělávací oblastí Člověk a společnost a vzdělávacím oborem Dějepis. Zkouška slouží jako vnější podnět k hlubší refle-xi toho, co již v praxi bylo zrealizováno, resp. k přípravě podkladů a materiálů využitel-ných v praxi další. Ke zkoušce: přehledová stať (max. 5 NS)– shrnout základní informace o dostupnosti pramenů a odborné his-torické literatury k danému tématu, se zvláštním zřetelem k možnostem jejich využití ve výu-ce–zhodnotit zpracování příslušného tématu ve vybrané učebnici a min. 2 dalších zdrojích, které mají žáci k dispozici (web, audiovizuální materiály, populárně naučné práce apod.) –formální náležitosti přehledové stati viz Šanderová, J: Jak číst a psát odborný text ve spo-lečenských vědách, Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, s. 76 –78 Didaktická analýza Co, koho a proč učit? CO? = Která fakta, pojmy, generalizace si mají žáci osvojit? KOHO? = Pro kterou věkovou skupinu je výuka určena? PROČ? = pojmenování žákovských kompetencí, k je-jichž rozvoji výuka směřuje + formulace obecných a dílčích cílů, resp. výstupů. Nakolik jsou moje představy v souladu s RVP? Člověk a společnost. Klíčové kompetence. Průřezová témata. Ke zkoušce: přípravy tematického celku pro ZŠ a SŠ (doporučená struktura viz níže). Doporučená literatura a zdroje: Hudecová, D. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů[online]. Publ. 2003-10-3 [cit.2012-28-11]. Dokument MS Word. Dostupný z WWW: http://www.msmt.cz/Files/DOC/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace. Doc. Julínek,S. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2004 Pasch a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha: Portál, 1998. RVP ZV a RVP GV http://nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy Metodický portál http://rvp.cz/How to write objectives http://oregonstate.edu/instruct/coursedev/models/id/taxonomy/index.htm Metodická analýza Co, kdy a jak učit a hodnotit? Které metody nebo činnosti použít, abych žákům umožnil(a) rozvíjet příslušné kompetence, dosáhnout stanovené cíle či výstupy? Jak budu hodnotit dosa-žení cílů, úspěšnost výuky? Které metody zvolím, abych žákům umožnil(a) rozvoj vlastního se-behodnocení? Ke zkoušce: přípravy na vyučovací hodiny (max. 5 pro každý stupeň; tj. celkem max. 10)–popsat metody práce a formy hodnocení ve vztahu k dílčím cílům: návrh min. 1 testu (pro kaž-dý stupeň školy), návrh min. 2 aktivit využívajících mapové podklady (pro každý stupeň ško-ly)–časový scénář hodin–materiál, pomůcky
Doporučená struktura
1) přehledová stať (vymezení tématu z historického hlediska, přehled dostupných zdrojů a možnosti jejich využití ve výuce na ZŠ a SŠ)
2) didaktická analýza –obsah učiva (vymezení tematického celku z hlediska výuky dějepisu na ZŠ a SŠ; fakta, pojmy, generalizace, která si mají žáci a studenti osvojit)
3) didaktická analýza –žáci (pro které věkové skupiny jsou přípravy určeny; vazba na RVP: pojmenování kompetencí, k jejichž rozvoji výuka směřuje + formulace obecných a dílčích cílů, resp. výstupů)
4) metodická analýza a formy hodnocení (metody a činnosti směřující k rozvoji stanovených žákovských kompetencí, dosažení vzdělávacích cílů a výstupů; strategie hodnocení dosažení výchovně vzdělávacích cílů a úspěšnosti výuky; strategie rozvoje sebehodnocení žáků)
5) časové scénáře vyučovacích hodin (max. 10)
6) materiál, pomůcky
POZN. Pokud využijete elektronické zdroje, připojte k sekci „materiály, pomůcky“ digitální nosič, kde bude uložen:
−seznam odkazů na materiály dostupné online (např. interaktivní cvičení, filmy)
−složka s dalšími relevantními materiály (ppt, obrázky apod.)
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
Requirements:
Submitting and oral defending a comprehensive didactic analysis of a chosen topic in the form of a structured seminar paper.
The preparation of the thematic unit for teaching at elementary and secondary schools will take the form of a discussion (about 20 minutes) of the preparatory unit, which will have a variant for teaching at the lower secondary school and at the secondary school. Educational goals and content need to be consistent with the relevant Framework Educational Programs (FEP BE and GV), firstly through the educational area of Man and Society, and the History field. The student choose a topic and a specific way of processing himself. It serves as a motivation to the better reflection of what you have already realized, respectively. For preparation of materials and materials usable in further practice.
For the exam:
Overview paper (max. 5 SP) - to summarize basic information about the availability of sources and specialized historical literature for each topic, with special regard to the possibilities of their use in teaching - to evaluate the processing of the relevant topic in the selected textbook and min. 2 other resources available to pupils (web, audiovisual materials, non-fiction works, etc.) - formal requirements of the review essay see Šanderová, J: How to read and write a scientific text in social sciences, Prague: Sociologické nakladatelství, 2005, p. 76 –78
Didactic analysis
What, who and why to teach? = Which facts, concepts, generalizations should pupils learn? WHOM? = Which age group is intended for? WHY? = naming pupils' competences, whose development is directed to the formulation of general and partial objectives, respectively. Outcomes: As many of my ideas are in line with RVP? Man and Society Key Competencies. Cross. Topics. To Exam: Preparing Thematic Units for Primary and Secondary Schools (recommended structure see below) Recommended Literature and Resources: Hudecová, D. Review of Bloom's Taxonomy of Educational Goals [online]. Publ. 2003-10-3 [cited 2012-28-11]. MS Word document. Available from WWW: http://www.msmt.cz/Files/DOC/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.docJulínek,S. et al .: Basics of Didactics of History. Brno 2004Pasch et al .: From educational program to lesson, Prague: Portal, 1998.RVP ZV and RVP GV http://nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programyMetodický portál http://rvp.cz/How to write objectives http://oregonstate.edu/instruct/coursedev/models/id/taxonomy/index.htm
Methodological analysis
What, when and how to teach and evaluate? Which methods or activities to use to enable pupils to develop relevant competences, to achieve the goals or outputs? Which methods will I choose to allow my pupils to develop their own self-esteem? For the exam: preparation for lessons (max. 5 for each grade; ie max. 10) - describe the methods of work and forms of evaluation in relation to the partial goals min. . 1 test (for each school level), min. 2 activities using map data (for each level of the school) - time schedule of lesons - materials, aids
Recommended structure
1) review (definition of a historical topic, overview of available resources and possibilities of their use in teaching at primary and secondary schools) 2) didactic analysis - content of the curriculum (definition of thematic unit from the point of view of history teaching at primary and secondary schools; facts, concepts, generalization that pupils and students should acquire) 3) didactic analysis - pupils (for which age groups the training is intended; link to FEP: naming competencies, whose development is directed to the formulation of general and partial objectives, respectively outputs) 4) methodological analysis and forms of evaluation (methods and activities aimed at the development of set pupils 'competences, achievement of educational goals and outcomes; strategies for assessing the achievement of educational goals and teaching success; strategies for developing pupils' self-esteem) 5) teaching time schedules (max. 10) 6) material, tools. use electronic resources, connect the "material a “digital media” where: list of links to materials available online (e.g., interactive exercises, movies)a folder with other relevant material (ppt, images, etc.)
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
Přednášky
Profesionalizace učitele
Dějepis a pomocné vědy historické
Historická, didaktická a metodická analýza
Zastoupení dějepisu v učebních plánech základních škol (RVP)
Zastoupení dějepisu v učebních plánech základních škol (RVP)
Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu
Semináře
Příprava praxe na ZŠ - hodnocení
Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních školách
Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na středních školách.
Tvorba testů
Mapa a její využití ve výuce
Příprava náslechu na SŠ - náslech a jeho hodnocení
Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu v praxi
Příprava pomůcek pro mimotřídní a mimoškolní výuku
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (21.05.2019)
Lectures
Professionalization of the teacher
History and auxiliary historical sciences
Historical, didactic and methodical analysis
History representation in primary school curricula (FEP)
History representation in primary school curricula (FEP)
Extracurricular and extracurricular history teaching
Seminars
Preparation of practice at primary school - evaluation
Historical, didactic and methodical analysis of specific thematic units included in history teaching at primary schools
Historical, didactic and methodical analysis of specific thematic units included in history teaching at secondary schools.
Creating tests
Map and its use in teaching
Preparation of hearing at secondary schools - listening and its evaluation
Extracurricular and extracurricular history teaching in practice
Preparation of aids for extra-class and extracurricular education