PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reklamní komunikace - OPNC4C106C
Anglický název: Advertising
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)
Reklamní komunikace, její funkce a typy, jazykové a nejazykové prostředky reklamy, stereotypy a hodnoty v reklamě. Přesah reklamy do různých společenských sfér.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

BURTON, G.; JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. 

CRHA, I.; KŘÍŽEK, Z.: Jak psát reklamní text. Praha: Grada, 2008. 

ČMEJRKOVÁ, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.

HORŇÁK, P.: Abeceda reklamy. Bratislava: Grafosit, 1997.

JEFKINS, F.: Advertising. London: Pitman, 1994.

MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. (et al.) Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.

OGILVY, D.: Ogilvy o reklamě. Praha: Magnet Press, 1996.

POŠTOLKA, V. Kniha o reklamě. Praha: Reklamní klub, 1940.

PRAVDOVÁ, M.: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč, 2002, 85, č. 4, s. 177-189. 

PRAVDOVÁ, M.: McDonald´s - tak trochu jiná kultura? Praha: Karolinum, 2006. 

SRPOVÁ, H.: Reklama pro děti - rádce, či manipulátor? Český jazyk a literatura 57 (5), 2006 - 2007, s. 209 - 215.

SRPOVÁ, H. Cílová skupina – faktor, který rozhoduje o podobě reklamy. In Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2007, s. 123–160.

SRPOVÁ, H.  Reklama zaměřená na děti. In Jaklová, A. (ed.) Komunikace – styl – text. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. 

The Advertising Age. Encyclopedia of Advertising. New York: Fitzroy Dearborn, 2003. 

ŠEBESTA, K: Reklamní texty. Jejich funkce a výstavba. Praha: FF UK 1990.

TOSCANI, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart, 1996.

VYSEKALOVÁ, J.; Mikeš, J. Reklama – jak dělat reklamu. Grada, 2003, s. 108-109.

VYSEKALOVÁ, J. – Komárková, R. Psychologie reklamy. Grada.

VOŠAHLÍKOVÁ, P. Zlaté časy české reklamy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

Témata:

  1. Specifika reklamní komunikace, druhy a typy reklamy.
  2. Interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě.
  3. Jazykové prostředky reklamy - jazyková norma vs. reklamní text; konfigurace hlásek, lexikum, morfologické prostředky; básnické figury a tropy; syntaktické prostředky; adresát reklamy.
  4. Nejazykové prostředky reklamy - obraz a zvuk v reklamě.
  5. Reklama a stereotypy; obraz hodnot v reklamě; reklama určená dětem. Archetypy v reklamě. Humor a erotika v reklamě.
  6. Pohled do historie reklamy. Pohled do historie literatury o reklamě.
  7. Světoví tvůrci reklamy, ceny udělované reklamním počinům.
  8. Reklama na internetu, skrytá reklama, facebook, youtubeři, influenceři, virální marketing, advergaming, product placement.
  9. Česká legislativa zaměřená na reklamu. Etické kodexy.
  10. Reklama zaměřená na děti. Práce s reklamou v učebnicích pro ZŠ a SŠ. Učebnice mediální výchovy.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (18.01.2024)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích. Docházka, povolena je jedna absence.

Vystoupení v semináři - prezentace tématu dle zadání na prvním semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK