PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe v oboru biologie s reflexí - OPNB4B013A
Anglický název: Classroom Observation in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Mgr. Anna Vitásková
Je prerekvizitou pro: OPNB4B023A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)
Kurz je zaměřen na rozvíjení schopnosti studentů všímat si výukové reality a na zprostředkování přímé zkušenosti se školním prostředím. Studenti absolvují 8 hodin přímých náslechů výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ a následně 4 hodiny reflexe s fakultním učitelem na ZŠ nebo SŠ. Na základě náslechů a vlastních záznamů zpracují tematicky orientované reflexe, při kterých je kladen důraz na sledování didaktických aktivit a jejich zhodnocení s ohledem na zvolené výukové cíle, časové rozvržení vyučovací hodiny včetně času věnovaného sebehodnocení a vrstevnickému hodnocení žáků. Dále se studenti budou zaměřovat na způsob pokládání otázek během vyučování a pozorování technik zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, stejně tak jako na poskytování zpětné vazby, její efektivity a práci s chybou. V průběhu semestru se studenti také budou účastnit 6 reflektivních seminářů s vyučujícím praxe na fakultě (včetně úvodního a závěrečného setkání).
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (09.09.2022)

Rozklad přímé a nepřímé zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu. Přímá výuka odpovídá 90 min./14 dní (6x90 minut) u cvičení, 8x45 minutám náslechů na praxi a 4x45 minutám reflektivních seminářů s fakultním učitelem. Nepřímá výuka je vázána na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 hodinu praxe, což odpovídá 30 minutám, práci se studijními materiály za semestr (10 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (40 hodin) a časem na přípravu na zápočet v rámci plnění předmětu (12 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na Google Meet. Odkaz na Google Meet bude sdělen na úvodním setkání. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)

Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., & Sammons, P. (2012). Zprávy OECD o hodnocení vzdělávání–Česká republika 2012. Dostupné z ČŠI–Česká školní inspekce: http://www. csicr. cz/getattachment/a6311b50-169c-4e5e-9d92-a6f70aafe0f1.

Wiggins, G. P., Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design. Ascd.

Starý, K., Laufková, V., & kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.

Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení – Praktické techniky pro základní a střední školy. Edulab.

Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.

Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Grada Publishing.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research77(1), 81-112.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)

Odevzdání tematicky orientovaných reflexí, odevzdání potvrzení o absolvování tematicky orientovaných náslechů a následných reflexí s fakultním učitelem, odevzdané úkoly plněné na reflektivních seminářích s vyučujícím praxe na fakultě. Odevzdání certifikátu kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (08.04.2022)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy),

2. přímé náslechy výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ,

3. zpracování reflexí dle požadovaného zadání - každý student individuálně,

4. reflexe s fakultním učitelem s ohledem na pozorovanou výuku (tematický okruh A - hodnocení jevů, tematický okruh B - časové rozvržení, tematický okruh C, tematický okruh D)

5. průběžné reflektivní semináře na fakultě (tematický okruh A - hodnocení jevů, tj. zaměření na výchovně vzdělávací cíle, kritéria hodnocení jevů, tematický okruh B - časové rozvržení, tj. zaměření na plánování pozpátku, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení, tematický okruh C - verbální komunikace I., tj. zaměření na techniky zjišťování aktuáního stavu porozumění, účinnou zpětnou vazbu (kladení správných otázek), tematický okruh D - verbální komunikace II., tj. zaměření na zpětnou vazbu ze strany učitele (napomenutí, pochvala, povzbuzení, opravování), komunikační překážky, práci s chybou,

6. závěrečný reflektivní seminář.

V kurzu bude implementovaná metodika rozvoje hodnotících kompetencí studentů při pedagogických praxích. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (08.09.2022)

8 hodin náslechů, 4 hodiny reflexe s fakultním učitelem, 6 reflektivních seminářů s vyučujícím praxe na fakultě, vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání.

Před nástupem na praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (09.09.2022)

Studijní opory budou realizovány formou Google Classroom. Podrobnosti budou sděleny na úvodním setkání. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK