PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická psychologie - OPN03Q302A
Anglický název: Pedagogical Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.01.2020)
Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk. Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat. Témata: 1.) Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově 2.) Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii) 3.) Socializace rodinná a/vs. školní 4.) Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti 5.) Učení, typy učení, teorie učení 6.) Vztah žáků k poznání a motivace k učení 7.) Individuální versus skupinový kontext učení 8.) Pedagogická komunikace 9.) Vztah rodiny a školy 10.) Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping 11.) Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj 12.) Předškolní a školní instituce v současném diskursu
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (27.01.2020)

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN:978-80-262-0174-8

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-463-X

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026207412

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN:ISBN 80-7178-216-5

PAVELKOVÁ, I.; HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-755-8

ŠTECH, S. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, 57.4: 326-337. ISNN 2336-2189

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8858 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Sledování videozáznamu pedagogické interakce a jeho rozbor.

Vyplnění dotazníku výkonové motivace a jeho rozbor.

Přečtení odborného článku a zodpovězení přiložených otázek.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK