PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství - OPN03Q301A
Anglický název: Special and Psychological Counseling
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (01.03.2020)
Studenti se seznámí se systémem pedagogicko-psychologického poradenství ve školství, s poradenskými institucemi a typickými problémy u dětí předškolního věku i problematikou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podporou ve vzdělávání - s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu komplexního rozvoje dětí předškolního věku, se včasnou identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb, plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření. Témata: 1) Systém pedagogicko-psychologického poradenství, aktuální úkoly. 2) Školská poradenská zařízení - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum - zaměření pracoviště, nabídka služeb, specifické aktivity pro předškoláky, jejich rodiny a mateřské školy. 3) Děti předškolního věku s vývojovými problémy a v riziku rozvoje speciálních vzdělávacích potřeb 4) Spolupráce MŠ s poradenskými institucemi, spolupráce MŠ se zákonnými zástupci dětí u dětí s vývojovými problémy a se SVP. 5) Diagnostika a možnosti rozvoje dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností (zrakové vnímání, sluchové vnímání aj., zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. 6) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení. 7) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity. 8) Preventivní a intervenční aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností a práci s klimatem třídy, 9) Podpora wellbeingu dětí v mateřské škole.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (30.01.2020)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.

HUGHES, Daniel. Budování citového pouta. Jak probouzet lásku v hluboce traumatizovaných dětech. Praha: Institut fyziologické socializace, 2017. ISBN 978-80-270-2838-2.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8857 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK