PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ontogeneze dítěte raného a předškolního věku a edukační specifika - OPN03Q103B
Anglický název: Ontogenesis of Early and Preschool Age and Educational Specifics
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Předmět je tematicky provázán s předmětem Vývojová psychologie a psychologie osobnosti a rozvíjí základní vývojově-psychologické poznatky směrem k výchově a vzdělávání. Studující budou prostřednictvím předmětu rozvíjet svoji schopnost pracovat s odbornými zdroji a kriticky je aplikovat do reálných situací s výchovně-vzdělávacím potenciálem. Důraz bude kladen na detailní seznámení s jednotlivými vývojovými oblastmi (motorická, kognitivní, emoční atd.) a na porozumění individuální variabilitě ve vývoji. Z vývojových zákonitostí a individuální variability budou odvozovány nosné principy pro výchovu a vzdělávání dětí daného věku. Na jejich pozadí budou dále diskutována některá aktuální témata: přednosti a limity institucionální péče v raném věku, poměr volné a řízené hra, technologické hračky, nespecifický versus specifický rozvoj schopností, střídavá péče, náhradní rodinná péče atd. Témata: 1.) Socio-emoční vývoj a potřeba vztahů v dyádách a skupinách 2.) Pevná citová vazba a její důsledky pro výchovu a vzdělávání 3.) Problémy v citové vazbě a jejich důsledky pro výchovu a vzdělávání 4.) Jazykově-řečový vývoj a jeho dopady pro navazování a vývoj vztahů 5.) Vývoj já – podpora zdravé identity a sebepojetí 6.) Percepční a kognitivní vývoj a naplňování kognitivních potřeb 7.) Volby aktivit pro kognitivní vývoj ze strany vychovatelů 8.) Typy her a jejich funkce pro vývoj dítěte 9.) Tělesný vývoj a vývoj hrubé motoriky a jeho důsledky pro výchovu a vzdělávání 10.) Vývoj jemné motoriky a možnosti jeho stimulace 11.) Individuální variabilita ve vývoji 12.) Možnosti a omezení institucionální výchovně-vzdělávací péče v raném a předškolním věku
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN:ISBN 80-7178-463-X

FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN: SBN 80-7178-626-8

KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, 2001. ISBN: ISBN 80-7178-585-7

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum Press, 2012. ISBN: 8024621533

KUCHARSKÁ, A.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Čtenářská gramotnost–předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 2012, 62.1-2: 1-9.

DUDOVÁ, R.; HAŠKOVÁ, H. Diskursy, instituce a praxe péče o děti do tří let ve francouzsko-české komparativní perspektivě. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2010, 11.2: 36-47.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8844 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

Záznamy pozorování, případně videozáznamy projevů dětí raného a předškolního věku doprovozené sérií otázek k reflexi 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK