PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie a psychologie osobnosti - OPN03Q103A
Anglický název: Developmental Psychology and Psychology of Personality
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Předmět navazuje na základní teoretické uchopení vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Vychází ze základních teorií periodizace vývoje a teorií osobnosti, přičemž si klade za cíl aplikaci jejich poznatků do práce učitele. Reflektuje ale ontogenezi vývoj z hlediska celého života jedince, i když akcentuje období dětství a dospívání. Témata: 1.) Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje, periodizace vývoje (významné teorie vývojové psychologie Erikson, Piaget, Freud) 2.) Psychologie osobnosti, definice osobnosti, historie pojmu 3.) Struktura osobnosti (temperament, charakter, schopnosti, somatotyp) 4.) Teorie osobnosti - přehled psychologických přístupů k osobnosti 5.) Dynamika a ontogeneze osobnosti 6.) Prenatální, novorozenecké období a kojenecké období- nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj. 7.) Batolecí období - psychomotorický vývoj, vývoj řeči, teorie separace a individuace. 8.) Předškolní období - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra. 9.) Školní věk a adolescence- školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí, změny v období adolescence, hledání identity. 10.) Dospělost a stáří - změny v pojímání těchto období, významné milníky.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Vydání šesté. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6.

HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.

HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. Texty pro distanční studium. ISBN 978-80-7290-396-2.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8838 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK