PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe - OPN03N411C
Anglický název: Teaching Practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)
Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce v předškolním zařízení. Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku. Stěžejním úkolem dvoutýdenní pedagogické praxe je příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce, jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Studenti budou respektovat individuální vzdělávací potřeby dětí, diferenciovat práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlední vzdělávací kontext v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, uplatní komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce. Budou cíleně pozorovat a podporovat kvalitu volné hry dětí. V činnostech budou klást důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech. Vědomě budou zaujímat pozici partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte. Budou rozvíjet kooperaci s dalšími pedagogy ve třídě i interakce s rodiči. Budou sledovat přístupy k dokumentaci pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči. Témata: 1) Rozvíjení osobitého učitelského přístupu studentů a rozvíjení individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických kompetencí. 2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tématického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů). 3) Reflexe a sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)

KREJČOVÁ, Věra, POCHE KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 182 stran. ISBN 978-80-262-0812-9.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006]. 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87000-32-8.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-34-2.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8884 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK