PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací podpora pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí - OPN03N403C
Anglický název: Educational Support for Children from Socially Disadvantaged Backgrounds
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.01.2020)
Cílem předmětu je nahlédnout specifika vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v kontextu předškolního vzdělávání (i přechodu na primární stupeň). Kurz seznámí studenty s možnostmi podpory pro tyto děti, jejich rodiny a pedagogy předškolních zařízení v České republice i s dostupnými metodickými materiály zaměřenými na vzdělávání této cílové skupiny dětí (materiály české i zahraniční provenience). Kurz klade důraz na inkluzivní opatření a možnosti podpory dítěte ze strany pedagoga, stejně jako komplexní přístup zaměřený na vyrovnávání vzdělávacích příležitostí dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí při přípravě na primární školu. Témata: 1.) Možnosti podpory pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí v kontextu předškolního vzdělávání - systémové zajištění v ČR, spolupráce s neziskovými organizacemi, další vývoj. 2.) Přístupy k podpoře dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v evropském a celosvětovém kontextu a efektivita programů - typologie programů, vývoj v 20. a 21. století, příklady úspěšných způsobů podpory cílové skupiny dětí v zahraničí, příklady dobré praxe v České republice, impulzy ze strany EU, UNESCO, OECD atd. 3.) Metodické materiály pro podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v různých oblastech jejich rozvoje (dostupné v ČR, zahraniční zdroje). 4.) Klíčové myšlenky rozvoje inkluzivního prostředí předškolních institucí ve vztahu k dětem se sociálně znevýhodněného prostředí.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.01.2020)

ACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

BOOTH, T., AINSCOW, M. a D. KINGSTON. Index for inclusion. Developing play, learning and participation in early years and childcare. CSIE, 2006.

ČŠI. Dopady povinného předškolního vzdělávání na organizační a personální zajištění a výchovně-vzdělávací činnost mateřských škol za období 1. pololetí školního roku 2017/2018. Tematická zpráva. Praha, květen 2018. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/494adcd7-2e4b-40a7-b564-383d964ce14d/TZ-Dopady-povinneho-predskolniho-vzdelavani.pdf.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. The Structure of the European Education Systems 2019/20: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

HALL, Nadia Saderman. Creative resources for the anti-bias classroom. Albany: Delmar, 1999. xiv, 354 s. ISBN 0-8273-8015-1.

LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Překlad Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5.

LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. 190 stran. ISBN 978-80-88171-18-8.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8.

OECD. Providing Quality Early Childhood Education and Care: Results from the Starting Strong Survey 2018, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: https://doi.org/10.1787/301005d1-en.

Elektronické zdroje:

inkluzivniskola.cz, https://www.socialni-zaclenovani.cz/https://www.clovekvtisni.cz/co-delame/socialni-prace-v-crhttps://www.clovekvtisni.cz/co-delame/vzdelavaci-program-varianty/persona-dollshttps://www.eduin.cz/

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8876 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK