PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hodnotový systém společnosti a práva dítěte - OPN03N105A
Anglický název: An Evaluation System for the Society and Rights of a Child
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Účelem předmětu je prohloubit znalosti o dětství a hodnotách s ním spojených - obrazy dětství v současné společnosti a v průřezu historických období, ohroženost dětství. V této souvislosti chápat obsah a smysl etiky učitelské profese v práci s dětmi v předškolním období. Rozumět významu práv dítěte a jejich vlivu na etiku učitelské profese. Přemýšlet o hodnotové výchově v práci s dětmi v předškolních zařízeních, na příkladě konkrétní činnosti provést její analýzu. Témata: 1.) Hodnota a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. 2.) Hodnotové zázemí společného vzdělávání a výchovy. 3.) Proměny pojetí dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. 4.) Symbolický význam dětství a jeho reálné dopady. 5.) Práva dítěte, ohrožené dětství. 6.) Úmluva o právech dítěte – význam, implementace. 7.) Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti – respekt k potřebám dítěte. 8.) Etický kodex učitele. 9.) Hodnotová výchova dětí v předškolních zařízeních – plánování, metody. 10.) Příprava činnosti pro děti s cíleným hodnotovým obsahem, její analýza a zpětná vazba při společném sdílení.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6.

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X.

OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětstvíPředškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002.

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0.

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.

Úmluva o právech dítěte. Oficiální el. verze.

TOMKOVÁ, A., & HEJLOVÁ, H. Pedagogické procesy v podmínkách společného vzdělávání a jejich výzkum. Slavonic Pedagogic Studies Journal. 2018, Vol. 7, no.2, p. 247-268. eISSN 1339-9055. ISSN 1339-8660. El.verze:http://www.pegasjournal.eu/isme-n2-vol.7-2018.html.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: 

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8840

(heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK