PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko psychologické poradenství II - OPN01Q122A
Anglický název: Pedagogical and Psychological Counseling II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Prerekvizity : OPN01Q115A
Je záměnnost pro: OKN01Q122A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)
Tento kurz přímo navazuje na předmět Pedagogicko psychologické poradenství I, který byl zaměřen teoreticky. Cílem tohoto kurzu je praktické využití poznatků z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti předškolního vzdělávání. Kurz poskytuje studentům informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. U konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb dětí daného věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství. V kurzu studujícím budou nabídnuty jak teoretické, tak i empirické poznatky k praktickému nácviku. Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)
Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Výuka žádá prezenční účast v rozsahu 70%, cca 2 hodiny samostudia, přípravu na test.

Studenti studují průběžně zadávanou literaturu, zpevňují si průběžně základní pojmy z oblasti poradenství, připravují se na výuku.

V průběhu semestru studují literaturu a zdroje v rozsahu 16 hodin.

V semestru jsou zadávány dílčí úkoly, které studenti plní (cca 8 hodin).

Předmět je zakončen písemným testem z terminologie, na který se studenti připravují v rozsahu 20 hodin.

Jsou přiděleny 3 kredity, celková zátěž studenta kje 86 hodin.

Časový rámec a příslušné kreditové ohodnocení vychází z Boloňského procesu jehož hlavním cílem je vytvořit a rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (European  Higher Education Area – EHEA).
http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/bolonsky-proces-2
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

HRABAL, V ST., HRABAL, V. ML. Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

Braun,R., Marková, D., Nováčková,J.(2014). Praktikum školní psychologie .Praha: Portál.

Čapek R.(2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing a.s.

Drapela,J.V.;Hrabal, VL.(1995).Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK.

Dryden,W.(2008). Poradenství.  Praha: Portál.

Hadj Moussová, Z.  a kol. (2005). Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy.  Praha: PedF UK.

Langová,M., Heřmanová,V., Trpišovská, D., Vacínová. M. (2005). Psychologické aspekty školního poradenství.  Ústí n.L.: UJEP.

Matějček,Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN.

Pešová,I., Šamalík,M.(2006). Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing a.s.

Pokorná,V.: Teorie a náprava  vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001

Valentová,L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: PedF UK.

Valentová,L. a kol. (2013). Školní poradenství II. Praha: PedF UK.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Výstupem je závěrečný test 5.1.2022.

Obsah testu bude vycházet z výuky a bude specifikován ke konci semestru.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (15.09.2021)

Pedagogicko-psychologické poradenství v kontextu předškolní výchovy.

Školské poradenské zařízení a MŠ.

Diagnostika v MŠ.

Nejčastější poradenské problémy v oblasti předškolního vzdělávání - kazuistiky.

Témata průřezově mapují oblasti:

školní zralost a připravenost,

žák se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole,

tvorba podpůrných opatření pro: žáky se specifickými poruchami učení a chování (percepční nezralost, ADHD, ADD),

lehkým mentálním postižením,

narušenou komunikační schopností,

poruchami autistického spektra.

a pro žáky mimořádně nadané.

Budeme se věnovat též volbě vhodného výchovného stylu / rodinnému poradenství.

Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK