PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku I - OPN01N104A
Anglický název: Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OKN03N101A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPN01N113A, OPN01N125A
Je záměnnost pro: OKN01N104A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)
Kurz se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních 29letech. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. Časová zátěž - 2 kredity Přímá výuka: 24 hodin Práce na úkolech v samostudiu: 26 hodin
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v sovislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte. Orientovat se ve vývoji instituciální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách. Porozumět specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání ( myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění).

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (18.11.2020)

Komunikace se studenty prostřednictvím SIS.

Zadané podklady pro distanční studium, seznámení s výstupem z předmětu.

Zasláno téma seminární práce - po zpracování detailní zpětná vazba studentům.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Základní studijní literatura:

DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04 20715-4.

ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1980.

HEJLOVÁ, H.., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-640-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-598. ISSN 1211-4669.

LENDEROVÁ, M., RÝDL, K. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.

MIŠURCOVÁ, V. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19.a20. století. Praha: SPN, 1980.

 

Doporučená studijní literatura:

KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: ACADEMIA, 2017. ISBN 978-80-200-1451-1.

JANÍK, T. Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, roč. 23, 2013, č. 5, s.634-663. ISSN 1211-4669.

HELUS, Z., BRAVENÁ, N., FRANCLOVÁ, M. Perspektivy učitelství. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2012. ISBN978-80-7290-596-6.

HELUS, Z., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T., RÝDL, K., KRATOCHVÍLOVÁ, J. LUKÁŠOVÁ, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (filozofická východiska a pedagogické souvislosti) Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Předmět se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních 25let. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. Zápočet je udělen za aktivní účast na výuce.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Zápočet je udělen za aktivní účast na výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK