PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vedení dětských hudebních souborů - OPN01H142B
Anglický název: Guidance of children's music groups
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKN01H142B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)
V rámci předmětu budou studenti vybaveni odbornými a uměleckými poznatky potřebnými pro práci vedoucího dětského hudebního souboru u dětí v předškolním věku. Tematická zaměření seminářů: Problematika vytváření hudebních souborů ve škole a mimo školu, spolupráce s rodiči a s místními kulturními orgány. Prověrka hudebnosti dítěte. Hudba jako výrazný prostředek kultivace zpěvu a řeči předškolních dětí. Výběr a nácvik repertoáru pro dětský hudební soubor (psychologická, umělecká a výchovná hlediska). Metodické otázky pro zapojování dětí do pěveckých, instrumentálních, a hudebně pohybových činností. Příprava, průběh a hodnocení vystoupení dětského hudebního souboru, hudebně osvětová práce v praxi, možnosti školy při podpoře souboru.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (25.09.2020)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně na základě výjimky pro umělecké činnosti do 15 osob, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s oporou o Moodle a Zoom.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2014, opravené 3. Vydání, s. 148. ISBN 80-7178-976-X.

ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Hrajeme si s písničkou Praha Portál 2012 (+CD), ISBN 978-80-262-0097-0

HERDEN, J. Úpravy pro školní soubory. Praha:UK v Praze-PedF, 2001. ISBN 80-7290-052-8.

KULHÁNKOVÁ.E.  Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-437-0.

JENČKOVÁ, E. Hudební žerty s Mikulášem a čerty. II. Hudba v současné škole. Hradec Králové: Paseka, 2003, ISBN 80-903115-1-2.

BATĚKOVÁ, L., JURKOVIČ, P. Neseme, neseme májíček. Praha: Muzikservis, 2000, ISBN 80-86233-10-3.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

RAKOVÁ, M. ŠTÍPLOVÁ, L. TICHÁ, A.  Zpíváme a tvoříme s malými.  Brno: Albatros - Edika 2012.143 s. ISBN 978-80-266-0067-1 

VISKUPOVÁ, B. Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola ČOS,1997.

VEREB.J., VISKUPOVÁ, B. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, 2006, ISBN 80-901678-4-5.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

 Hudební výchova: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze

 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)

Studenti v roli vedoucích dětských hudebních souborů připraví písemně návrh scénáře vystoupení dětí předškolního věku pro rodiče (do 20 min programu).  V rámci konzultace ho předloží a prezentují vyučujícímu (všechny zařazené písně jsou schopni zazpívat a zahrát s doprovodem na klavír, zamýšlený rytmický doprovod jsou schopni reprodukovat tleskáním.)

Studenti písemně vytvoření 3 elementární partitury pro doprovod písní uplatnitelných v MŠ, prezentují je během konzultace. Tyto písně zahrají se stylizovaným doprovodem na klavír.

 
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)

Principy tvorby a organizace při realizování snadných partitur v hudebních činnostech dětí.

Metodika nácviku hry na OI dětí předškolního věku.

Praktické ověřování vlastních úprav doprovodů písní společnou hrou v semináři.

Principy tvorby scénáře vystoupení dětí předškolního věku.

Pěvecké činnosti a práce s dětmi hudebně nerozvinutými. 

Propojení vokálních, pohybových a instrumentálních činností v hudebních zaměstnáních předškolních dětí.

 
Vstupní požadavky
Poslední úprava: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D. (02.01.2019)

Znalost hudební teorie (základů harmonie) a metodiky práce s dětským hlasem. Hra na klavír v rozsahu požadavků k talentové přijímací zkoušce. Znalost základů hry na zobcovou flétnu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK