PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace HV v předškol.vzdělávání - OPN01H118A
Anglický název: Didactic Applications of Music Education in Pre-school Education
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Je záměnnost pro: OKN01H118A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností. Problematika nápravy nezpěvnosti a řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit. Didaktika pěveckých, instrumentálních, pohybových a poslechových činností u dětí v předškolním věku. Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole (dovednosti potřebné pro hru na klavír a zobcovou sopránovou flétnu).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (06.01.2019)

Cílem předmětu je představit aktuální problematiku hudební výchovy v předškolním věku z hudebně pedagogického a psychologického hlediska a vše názorně představit na příkladech. Dálším cílem je  motivovat studenty k pedagogické tvořivosti tím, že vytvoří autorskou hudební pohádku.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)
Po dobu distančního vzdělávání probíhá výuka na platformě GoogleClassroom.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha: Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.

HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola I–IV. Praha: 1969, 1972, 1996.

JURKOVIČ, P. Na orffovských cestách I.: písničky pro malé i větší. Netolice: Jc-Audio, 2007. 58 s. ISBN M-706532-00-4.

JURKOVIČ, P. Na orffovských cestách II.: písničky pro malé i větší. Netolice: Jc-Audio, 2009. 49 s. ISBN 979-0-706-532-17-2.

JURKOVIČ, P. Na orffovských cestách III. Netolice: Jc-Audio, 2012. 65 s. ISBN 979-0-706532-24-0.

KMENTOVÁ, M.. Logopedárium od A do Ž. Nakladatelství FORUM s.r.o., Praha 2015. (březen) část 7.61-7.76. ISBN 978-80-87983-02-7.

KMENTOVÁ, M. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

KODEJŠKA, M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2002. ISBN 80-7290-080-3

KODEJŠKA, M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a v ZŠ. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-099-5.

POSPÍŠILOVÁ, L. Český rok v lidových písních a říkadlech. Praha: Hrajeto, 2014. 54 s. ISMN 979–0–9004026–3–9.

SEDLÁK, František a Hana VÁŃOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-244-0972-0.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. 148 s. ISBN 80-7178-916-X.

VISKUPOVÁ, B. Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola ČOS, 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Karolína Řepová (29.01.2021)

Aktivní účast na seminářích.

Plnění dílčích úkolů z jednotlivých seminářů.

Vypracování (+realizace) vlastní přípravy hudební pohádky, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy.

Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova.

Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností.

Problematika nápravy  nezpěvnosti a řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit.

Didaktika pěveckých, instrumentálních, pohybových a poslechových činností u dětí v předškolním věku.

Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole (dovednosti  potřebné pro hru na klavír a zobcovou sopránovou flétnu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK