PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Akční výzkum v SC1 - OPMZ0N163C
Anglický název: Action research
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 0/3, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Cílem předmětu je realizovat akční výzkum v mateřské škole na konkrétní téma problematiky čtenářské pregramotnosti, matematické pregramotnosti nebo didaktiky předškolního vzdělávání, nastínit současné pojetí a aktuální trendy rozvoje gramotností v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktiku a psychosociální problematiku v mateřské škole, v rodině a na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami realizace akčního výzkumu, budou vedeni vyučujícím, navštěvovat přidělenou MŠ, budou plánovat, realizovat a prezentovat výsledky vlastního akčního výzkumu v MŠ v následujících krocích: Příprava Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému) Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..) Implementace Pretest, zaznamenání výchozího stavu Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.) Posttest, zaznamenání výsledného stavu Závěr Evaluace výsledků akčního výzkumu Závěrečná prezentace
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Realizace akčního výzkumu za podpory a pod vedením školitele v přidělené mateřské škole. Prezentace výsledků akčního výzkumu na závěrečné konferenci.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Nezvalová, D. (2002).Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium [on-line], 2002, roč. 2, č. 4. [cit. 2015-15-12]. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/clanek02.htm

Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3 s. 300-308.

Pavelková, A. (2012).Akční výzkum v pedagogickém prostředí. Brno: Masarykova univerzita. Diplomová práce.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Herr, K., Anderson, G. L., (2005). The Action Research Dissertation. A Guide for Students and Faculty. Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Reflektivní seminář

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)

Příprava
Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení
Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému)
Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu
Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..)

Implementace
Pretest, zaznamenání výchozího stavu
Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.)
Posttest, zaznamenání výsledného stavu

Závěr
Evaluace výsledků akčního výzkumu
Závěrečná prezentace

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (12.11.2018)

Realizace akčního výzkumu podle pokynů školitele v přidělené mateřské škole, dokumentace, závěrečná zpráva AV a prezentace výsledků na závěrečné konferenci, vedení portfolia studenta, záznamového listu studenta, účast na reflektivním semináři  v celkovém rozsahu 36 hodin za semestr.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK