Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Cílem předmětu je realizovat akční výzkum v mateřské škole na konkrétní téma problematiky čtenářské pregramotnosti, matematické pregramotnosti nebo didaktiky předškolního vzdělávání, nastínit současné pojetí a aktuální trendy rozvoje gramotností v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktiku a psychosociální problematiku v mateřské škole, v rodině a na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami realizace akčního výzkumu, budou vedeni vyučujícím, navštěvovat přidělenou MŠ, budou plánovat, realizovat a prezentovat výsledky vlastního akčního výzkumu v MŠ v následujících krocích:
Příprava
Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení
Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému)
Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu
Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..)
Implementace
Pretest, zaznamenání výchozího stavu
Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.)
Posttest, zaznamenání výsledného stavu
Závěr
Evaluace výsledků akčního výzkumu
Závěrečná prezentace
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Realizace akčního výzkumu za podpory a pod vedením školitele v přidělené mateřské škole. Prezentace výsledků akčního výzkumu na závěrečné konferenci.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Nezvalová, D. (2002).Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium [on-line], 2002, roč. 2, č. 4. [cit. 2015-15-12]. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/clanek02.htm
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3 s. 300-308.
Pavelková, A. (2012).Akční výzkum v pedagogickém prostředí. Brno: Masarykova univerzita. Diplomová práce.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Herr, K., Anderson, G. L., (2005). The Action Research Dissertation. A Guide for Students and Faculty. Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Reflektivní seminář
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (10.11.2018)
Příprava Identifikace problému, evaluace vzdělávacího procesu, návrhy řešení Hypotézy nebo výzkumné otázky (příčiny problému) Rešerše teorie, opora o zdroje k tématu Plán intervencí (návrh metod sběru dat, aktivit, materiálů, časový harmonogram, cílová skupina, získání souhlasu s fotodokumentací/natáčením..)
Implementace Pretest, zaznamenání výchozího stavu Realizace a dokumentace intervenčních aktivit (popis průběhu realizace, pozorovací archy, dotazníky, přípravy na jednotku, videonahrávky, fotodokumentace, přepis rozhovorů, diskusí, hlasových záznamů apod.) Posttest, zaznamenání výsledného stavu
Závěr Evaluace výsledků akčního výzkumu Závěrečná prezentace
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (12.11.2018)
Realizace akčního výzkumu podle pokynů školitele v přidělené mateřské škole, dokumentace, závěrečná zpráva AV a prezentace výsledků na závěrečné konferenci, vedení portfolia studenta, záznamového listu studenta, účast na reflektivním semináři v celkovém rozsahu 36 hodin za semestr.