PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe II s reflexí - OPMN0N177A
Anglický název: Continuous Educational Practice II with Reflection
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 74 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Miriam Hejzlarová
Mgr. Michaela Králová, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
PhDr. Štěpán Ročák
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Mgr. Lucie Tomíčková
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Alžběta Vodrážková
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N175A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
Předmět směřuje svým zaměřením na rozvoj učitelských kompetencí v celém rozsahu a získávání zkušeností s výukou v kontextu fungování třídy a školy. Ověřuje úroveň učitelské způsobilosti v závěru studia.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)

Cílem praxe je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své pedagogické práce s oporou o  kritéria a oblasti rozpracované v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)

6 ECTS odpovídají150 hodinám práce studenta

- cca 75 hodin přímé pedagogické práce v ZŠ, kam je student přidělen

- 21 hodin reflexe s provázejícím nebo VŠ učitelem

- cca 40 hodin příprava na pedagogickou práci

- 14 hodin sebehodnocení v Souboru kvalit, vedení reflektivního deníku a další úkoly dle požadavků vedoucí paralelky

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)

Povinná literatura:

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol.  Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. II. díl. Praha: UK –Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59, č. 2, s. 116 –135. ISSN 3330-3815.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010, 60, č. 3-4, s. 223 –241. ISSN 3330-3815.

SLAVÍK, J; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza tvořivých úloh (se zaměřením na výtvarnou výchovu a příbuzné umělecké obory). In SVATOŠ, T.; DOLEŽALOVÁ, J. ed. Pedagogický výzkum jako podpora současné školy. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2008, s. 761 –778. ISBN 978-80-7041-287-9.

SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, 55, č. 4, s. 336-354, ISSN 3330-3815.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol.  Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)

mentoring

skupinová reflexe

individuální reflexe

vlastní vyučovací pokusy

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Organizace a průběhu praxe:

Studenti se účastní praxe ve dvojicích pod vedením fakultních učitelů a oborových didaktiků, kteří praxi obsahově řídí.

V rámci souvislé praxe studenti průběžně společně s fakultním učitelem a učitelem VŠ reflektují odučené hodiny a plánují další výuku. Reflexe je také věnována situacím, které studenti zažívají během souvislé pedagogické praxe II. V centru pozornosti jsou zejména strategie řešení kázně a řízení třídy, práce s pravidly atd.  Konzultovány jsou též případové studie žáků se specifickými poruchami učení a chování, žáků nadaných a žáků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí.

Význam praxe v rámci SP:

Praxe má klíčový význam pro ověření učitelské způsobilosti, utváření schopnosti reflexe vlastní učitelské činnosti.  Napomáhá získat sebevědomí, sebedůvěru, sebejistotu, ale i schopnost kriticky posuzovat výkon vlastní i ostatních.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (15.02.2024)
      • 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi.
      • předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání od souvislé praxe II, formulace profesní výzvy, záznam situace ze třídy a její reflexe, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu 2 dopracované  záznamy náslechů( zpětná vazba pro druhou studentku nebo třídní učitelku) a 4 vlastní hloubkové  přípravy s reflexemi, týdenní plán pro týden souvislé výuky včetně jeho hloubkové přípravy s odkazy na RVP ZV a ŠVP, zmapovat a doložit spolupráci rodiny a školy třídního učitele/ky.
      • účast na reflektivním semináři.
      • písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi.
      • příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem.
      • esej - Já začínající učitel/ka (2- 3 strany)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK