PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí I - OPMN0N143A
Anglický název: Didactics of Development of Initial Literacy with Practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: 90 / 91 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OPMN0N132A, OPMN0N133A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N151A
Je záměnnost pro: OKMN0N143A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Cílem předmětu je vnést vhled do problematiky počáteční čtenářské gramotnosti, nastínit současné pojetí a aktuální trendy jejího rozvoje v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktikou a psychosociální problematiku na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami výuky čtení, součástí seminářů jsou praxe na 1. stupni ZŠ (v rozsahu 0/1), studenti si prakticky vyzkouší rozvíjet čtenářskou gramotnost v 1. a 2. ročníku ZŠ a pokusí se naplánovat inovace školní výuky čtení a psaní.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (23.09.2021)

Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (29.08.2023)

Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Google classroom a Moodle dle pokynů vyučujících, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny nebo odkaz na kurz obdrží studenti emailem.

1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky ve vhodném poměru, videonahrávky, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse 

2) Praxe individuální na vlastní vybrané ZŠ nebo na ZŠ, kde student vykonává asistentskou praxi

3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů, plnění úkolů v Google classroom a Moodle. Kód kurzu: 7iarxtr

Studijní zátěž:

přímá výuka:  36 hodin
samostudium:  12 hodin
úkoly v Moodle nebo Google učebně: 12 hodin

ročníková práce: 15 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (06.09.2022)

Povinná literatura:

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, ISBN 80-86039-55-2.

RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., KOŽELUHOVÁ E. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a
pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz)

Doporučená literatura:

WILDOVÁ, R (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.

RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. The Reading Matters: Children Readership in the Czech Republic. In Bekirogullari. Zafer; Minas, Melis Yagmur (ed): 5th international conference on education & educational psychology (ICEEPSY 2014). UK: C–crcs, 2014. 1204-1208. ISSN: 1986-3020.

RONKOVÁ, Jolana; ŠPAČKOVÁ, Klára, at al.  Vzdělávací modul Čtenářská gramotnost s metodikou. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/01/Ctenarska_gramotnost_metodika_Final.pdf , ISBN 978-80-7603-054-1

VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (06.09.2022)
  • Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti 
  • Vhodné pomůcky, projekty na podporu čtenářské pregramotnosti  podporu počáteční čtenářské gramotnosti.
  • Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.
  • Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní
  • Analýza a praktické ověření vázaného a nevázaného písma
  • Praktické ověření metod hodnocení čtení a psaní
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

1.       Současné pojetí rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti.

2.       Rozvoj počateční pregramotnosti (domácí i zahraniční trendy, individualizované intervenční programy).

3.       Psychologické základy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti.

4.       Historický přehled metod výuky počáteční čtenářské gramotnosti, inspirace pro rozvoj současné počáteční čtenářské gramotnosti.

5.       Analyticko-syntetická  a genetická metoda při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti.

6.       Rozvoj písařské gramotnosti (vázané i nevázané písmo).

7.       Výuka psaní leváků (diagnostika, specifika metodického postupu)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (06.09.2022)

100% účast na praxi, možnost nahradit

Test písma

Aktivní účast na výuce

Příprava a prezentace 1 didaktického materiálu včetně metodického doporučení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK