PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika 1. stupně ZŠ I - OPMN0N122A
Anglický název: Didactics of Primary School I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
Počet míst: 90 / 93 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N113A, OPMN0N114A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N157A, OPMN0N150A, OPMN0N132A, OPMN0N171A
Je záměnnost pro: OKMN0N122A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti a využitelnost v praxi české primární školy. Cílem předmětu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie. Studenti se naučí správně formulovat vzdělávací cíl, na jeho základě vybírat učivo a plánovat efektivní výuku. Dále se naučí pracovat se současnými kurikulárními dokumenty a využívat nástroje efektivní komunikace a řešení rušivého chování ve výuce. V předmětu student/ka aktivně pracuje s pedagogicko-psychologickým portfoliem.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)

Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém.



Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám.

  • Přímá výuka: 48 hodin
  • Samostudium:  32 hodin
  • Úkoly v Moodle: 30 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky 

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza - Hejlová, Helenal. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy (Pouze kapitola 2)

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2023)

Přednášky, interaktivní semináře - diskuse ve skupině, analýzy videozáznamů a výukových materiálů (modelových lekcí aj.), plnění úkolů v Moodle, samostudium, studium odborné literatury.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
  1. Komunikace ve výuce

    Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+

    Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky

    Cíle a obsah vzdělávání v primární škole

    Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy

    Plánování výuky

    Domény výukových cílů

    Taxonomie vzdělávacích cílů

    Řešení rušivého chování

    Pedagogicko-psychologické portfolio
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři.
  • Max. 2 absence na semináři.
  • Splnění úkolů v moodle.

 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246

heslo:2023

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK