PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Přehled dějin a kultury Francie II - OPMN0F253B
Anglický název: Overview of the history and culture of France II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Prerekvizity : OPMN0F202B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
Tato část cyklu se věnuje dějinám a kultuře Francie od Velké francouzské revoluce po současnost a sleduje tyto osy: Studenti získají celkový pohled na dané období v jeho hlavních vývojových liniích sociologického, ekonomického a politického vývoje, s významnými událostmi a osobnostmi, s důrazem na vztah kontinuity a předělů při přechodu od ranější k pozdější éře novověku. Druhá osa umožní studentům orientovat se v dějinách francouzského umění a proniknout k vnitřní logice významných uměleckých směrů skrze vůdčí umělecké osobnosti a kanonická díla (zejm. literatura, ale v možné míře též architektura, malířství, sochařství, hudba); s akcentem na stálost x proměny forem evropského kulturního dědictví - v pendantu k historickým analogiím osy první - zároveň nabídne opěrné body k jejich poučené, historicky podložené interpretaci. Obsahem třetí osy bude orientace v základní bibliografii a uvažování nad způsoby, jak do těchto témat uvádět děti ve věkové skupině prvního stupně ZŠ.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

Příprava na seminář: rozšiřující rešerše v oblasti kulturních jevů z přednášky - el. či tištěné zdroje, Youtube (2 hodiny týdně).

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu, komparace s obsahem přednášek (45 minut týdně).

Příprava na záverečný atest a zpracování průběžných úkolů: 5 hodin za semestr.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

DUBY, Georges. Histoire de la France, des origines à nos jours. Paris : Larousse, 2001.

DUBY, Georges. Dějiny Francie od počátků po současnost. Trad. Vladimír Cinke. Praha : Karolinum, 2003.

FERRO, Marc. Dějiny Francie. Trad. Jitka Matějů, Doubravka Olšáková ; chapitre sur les rapports franco-tchèques Milena Lenderová. Praha : NLN, 2006.

MATHIEX, Jean. Histoire de France. Paris : Hachette, 1997.

 

Notes et recommandations       

Georges Duby

Lire et étudier les chapitres qui se rapportent à l'époque étudiée. Selon son niveau de langue, aborder les textes d’abord en traduction et ensuite en français, ou alterner les deux versions ou encore pratiquer une lecture juxtalinéaire.

 

Jean Mathiex

Un résumé – très basique, mais utile pour réviser, rafraîchir, fixer les repères élémentaires.


Multimédia:

Portail institutionnel du ministère de la culture: www.Culture.gouv.fr

Portail institutionnel de l’éducation nationale: http://eduscol.education.fr/

Site L’histoire par l’image: www.histoire-image.org

Site jeune public de la BNF: http://enfants.bnf.fr/

Site du Collège de France: choix de conférences qui sera précisé.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

Témata uvedená v anotaci budou konkretizována probírána v individuálních konzultacích dle domluvy se studenty.

1-2: Francouzská revoluce a její aktéři; dějinný význam měšťanských revolucí v Evropě prismatem filosofie dějin a politických teorií 19. století; čas mýtu versus čas dějin

3-4: Přechod od osvícenství k preromantismu, romantismus - nová sensibilita; kolonialismus, expansionismus

5-6: Industrializace, vliv nových ekonomických a politických struktur na vztah mezi umělcem a společností, na vnímání, status a (sebe)reprezentaci tvůrčího jedince

7-8: Francouzský politický systém a věda v proměnách 19. a 20. století; vědecká revoluce přelomu 19. a 20. století

9-10: Ideový a filosofický podklad realismu a naturalismu; souboj estetických paradigmat doby fin du siècle; krystalizace avantgard

10-11: Moderna a post(-)moderna; doba post-historická?

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)

Individuální konzultace.

Plnění průběžných úkolů.

Seminární práce na téma zvolené po domluvě s vyučujícím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK