Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
Tato část cyklu se věnuje dějinám a kultuře Francie od Velké francouzské revoluce po současnost a sleduje tyto osy:
Studenti získají celkový pohled na dané období v jeho hlavních vývojových liniích sociologického, ekonomického a politického vývoje, s významnými událostmi a osobnostmi, s důrazem na vztah kontinuity a předělů při přechodu od ranější k pozdější éře novověku.
Druhá osa umožní studentům orientovat se v dějinách francouzského umění a proniknout k vnitřní logice významných uměleckých směrů skrze vůdčí umělecké osobnosti a kanonická díla (zejm. literatura, ale v možné míře též architektura, malířství, sochařství, hudba); s akcentem na stálost x proměny forem evropského kulturního dědictví - v pendantu k historickým analogiím osy první - zároveň nabídne opěrné body k jejich poučené, historicky podložené interpretaci.
Obsahem třetí osy bude orientace v základní bibliografii a uvažování nad způsoby, jak do těchto témat uvádět děti ve věkové skupině prvního stupně ZŠ.
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
This part of the cycle is dedicated to the history and culture of France from the Great French Revolution to the present and follows the following axes:
Students will gain an overall view of the given period in its main lines of sociological, economic and political development, with significant events and personalities, with an emphasis on the relationship of continuity and divides in the transition from the earlier to the later era of the modern age.
The second axis will enable students to orientate themselves in the history of French art and penetrate the inner logic of important artistic trends through leading artistic figures and canonical works (especially literature, but also to the extent possible architecture, painting, sculpture, music); with an emphasis on the constancy and transformation of the forms of European cultural heritage - in a pendant to the historical analogies of the first axis - at the same time it will offer support points for their enlightened, historically based interpretation.
The content of the third axis will be orientation in the basic bibliography and thinking about ways to introduce children in the age group of the first grade of elementary school to these topics.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
Příprava na seminář: rozšiřující rešerše v oblasti kulturních jevů z přednášky - el. či tištěné zdroje, Youtube (2 hodiny týdně).
Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu, komparace s obsahem přednášek (45 minut týdně).
Příprava na záverečný atest a zpracování průběžných úkolů: 5 hodin za semestr.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
DUBY, Georges. Histoire de la France, des origines à nos jours. Paris : Larousse, 2001.
DUBY, Georges. Dějiny Francie od počátků po současnost. Trad. Vladimír Cinke. Praha : Karolinum, 2003.
FERRO, Marc. Dějiny Francie. Trad. Jitka Matějů, Doubravka Olšáková ; chapitre sur les rapports franco-tchèques Milena Lenderová. Praha : NLN, 2006.
MATHIEX, Jean. Histoire de France. Paris : Hachette, 1997.
Notes et recommandations
Georges Duby
Lire et étudier les chapitres qui se rapportent à l'époque étudiée. Selon son niveau de langue, aborder les textes d’abord en traduction et ensuite en français, ou alterner les deux versions ou encore pratiquer une lecture juxtalinéaire.
Jean Mathiex
Un résumé – très basique, mais utile pour réviser, rafraîchir, fixer les repères élémentaires.
Site du Collège de France: choix de conférences qui sera précisé.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
Témata uvedená v anotaci budou konkretizována probírána v individuálních konzultacích dle domluvy se studenty.
1-2: Francouzská revoluce a její aktéři; dějinný význam měšťanských revolucí v Evropě prismatem filosofie dějin a politických teorií 19. století; čas mýtu versus čas dějin
3-4: Přechod od osvícenství k preromantismu, romantismus - nová sensibilita; kolonialismus, expansionismus
5-6: Industrializace, vliv nových ekonomických a politických struktur na vztah mezi umělcem a společností, na vnímání, status a (sebe)reprezentaci tvůrčího jedince
7-8: Francouzský politický systém a věda v proměnách 19. a 20. století; vědecká revoluce přelomu 19. a 20. století
9-10: Ideový a filosofický podklad realismu a naturalismu; souboj estetických paradigmat doby fin du siècle; krystalizace avantgard
10-11: Moderna a post(-)moderna; doba post-historická?
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (26.09.2022)
Individuální konzultace.
Plnění průběžných úkolů.
Seminární práce na téma zvolené po domluvě s vyučujícím.