PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cizí jazyk – francouzština II - OPMN0F187B
Anglický název: Foreign language - French II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 34 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0F183B
Je prerekvizitou pro: OPMN0F191B
Je záměnnost pro: OKMN0F187B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)
Cizí jazyk – francouzština II je součástí souvislého a na sebe vzájemně navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikačních dovedností studujících vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (2018). Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Le nouveau Taxi! 1 a doplňkových aktivit. Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí autentických materiálů a multimediálních pomůcek.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)
Cílem předmětu je pochopit a osvojit si gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do základní komunikace na úrovni A1-A2 dle SERRJ (2018). 
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)

Příprava na seminář: autoevaluace a reaktivace dovedností na základě aktivit z předchozích seminářů (1 hodina/týden)

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu/podpůrných materiálů (el. zdroje, další učebnice), komparace s obsahem seminářů (rozsah práce 3 hodiny týdně)

Plnění průběžných úkolů/sem. práce: zpracování nedokončených aktivit z výukových materiálů, jejich autoevaluace/párová evaluace (2 hodina práce/týden)

Literatura - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

Základní studijní literatura

Capelle Guy, Menand Robert, 2008 : Le nouveau Taxi ! 1 A1 méthode de français. (učebnice a pracovní sešit)

 

Rozšiřující studijní literatura

KIZIRIAN, V. M., DAILL, E., BERTHET, A., HUGOT, C., WAENDENDRIES, M. Alter Ego + 1 (A1). Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011558107.

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN. M.-F. Les 500 exercices de grammaire A2. Paris: Hachette, 2006. ISBN: 9782011554352.

BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER J.-C. Vocabulaire en action, Niveau Débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8.

GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6.

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau intermédiaire. Paris: CLE International, 2007. ISBN : 978-2-09-035223-8.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je 75 % prezence ve výuce, dále prokázání požadovaných znalostí v průběhu semestru.

V případě neplnění úkolů nemůže být student připuštěn k závěrečnému testu, jehož zvládnutí je nezbytné k úspěšnému vykonání zkoušky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: formální a neformální představení, rodina, každodenní aktivity

            Komunikační cíle: představit sebe, svoji rodinu, požádat někoho, aby se představil, vyjádřit    libost, popsat aktivity, vyjádřit frekvenci a intenzitu

            Jazykové cíle: gramatika – tázací zájmeno quel, tři typy otázek, passé récent a futur proche,   neurčité zájmeno tout, předložky pojící se s názvy zemí a měst

                                   fonetika – tázavá intonace, výslovnost tous (1), vázání/řetězení

                                   slovní zásoba – stav, vztahy v rodině, každodenní aktivity

 

            Unité 2

            Sociokulturní témata: společenský, kulturní a geografický původ osoby, náležitost k dané          skupině (chování, styl oblékání, atp.)

            Komunikační cíle: popsat někoho, podat informace o někom, formulovat zdvořilou žádost,             vyjádřit přání

            Jazykové cíle: gramatika – vztažná zájmena qui a que, ukazovací zájmena celui-ci, celle-    ci..., přítomný podmiňovací způsob, tázací zájmeno lequel

                                   fonetika – intonace (upřímnost a ironie), přední samohlásky

                                   slovní zásoba – společenské postavení, popis osoby (vnější charakteristika),           styl oblékání

 

3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: životní styl, představení měst Montpellier, Lille, Lyon a Toulouse

            Komunikační cíle: popsat bydlení, vyjádřit potřebu, přání, porovnat kvantitu a kvalitu

            Jazykové cíle: gramatika - vztažná zájmena a dont, komparatif, přivlastňovací zájmena, superlatif

                                   fonetika – nosové hlásky, výslovnost plus

                                   slovní zásoba – bydlení, dopravní prostředky, město

 

            Unité 4

            Sociokulturní témata: zdraví, problémy spojené se zdravotním stavem

            Komunikační cíle: vyjádřit podmínku, popsat způsob života, vyjádřit radu nebo potřebu

            Jazykové cíle: gramatika - hypotéza, neurčitá přídavná jména, zájmena en a y, neurčitá         zájmena, devoir + infinitif, přítomný subjonctif

                                   fonetika - intonace (rada, podráždění), nosové hlásky, výslovnost tous (2),  výslovnost subjonctivu

                                   slovní zásoba – potraviny, jídlo, sport

 

5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: aktivní život, vzpomínky na školní léta, specifika francouzského            vzdělávacího systému

            Komunikační cíle: popsat situaci a událost v minulosti, evokovat vzpomínky, situovat v        čase, vyjádřit výhrady

            Jazykové cíle: gramatika - časy vypravování (přítomný čas, minulý čas složený,    imperfektum), tvoření příslovcí -ment, ne … que, depuis, il y a

                                   fonetika - rozdíl ve výslovnosti přítomného času, minulého složeného času a       imperfekta, intonace (vyjádření překvapení a příslovce -ment), výslovnost polosouhlásek

                                   slovní zásoba - práce, škola, vzdělávání

 

            Unité 6

            Sociokulturní témata: internet, kavárny, víkendové aktivity, společenský život

            Komunikační cíle: popsat aktivity, odůvodnit výběr, představit projekt, vyjádřit příčinu    problému

            Jazykové cíle: gramatika – zápor, vyjádření příčiny, gérondif

                                   fonetika – výslovnost schwa, intonace (vyjádření názoru), nosové hlásky

                                   slovní zásoba – komunikace, kavárny, zájmy

 

7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: nové komunikační prostředky, média, společenské chování

            Komunikační cíle: vyjádřit pravděpodobnost nebo jistotu, situovat v čase, vyjádřit následek

            Jazykové cíle: gramatika - vyjádření budoucnosti (přítomný čas, futur proche, futur           simple), avant de + přítomný infinitif, après + minulý infinitif

                                   fonetika - intonace (rozdíl mezi příkazem, varováním, nabádáním a radou)

                                   slovní zásoba - technologie, média

 

9.-10.   Unité 8

            Sociokulturní témata: cestování (motivace, postoje, vzpomínky), poezie

            Komunikační cíle: hovořit o motivaci, zvycích, vzpomínkách, sdělit úhel pohledu

            Jazykové cíle: gramatika - shoda v příčestí minulém, vyjádření trvání, COD a COI

                                   fonetika - výslovnost minulého příčestí dle shody, zavřenost a otevřenost  samohlásek

                                   slovní zásoba - turismus, cestování, pocity

 

11.-12. Unité 9

            Sociokulturní témata: důležité životní hodnoty, státní příslušnost

            Komunikační cíle: vyjádřit souhlas a nesouhlas

            Jazykové cíle: gramatika – vyjádření přípustky, ce qui, ce que

                                   fonetika – rytmus (rytmické skupiny a přízvuk), intonace (nesouhlas, pocity)

                                   slovní zásoba – politika, finance, názor

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

 Classified course requirements: 75% participation in the course, then proving of required knowledge in the written test. 1 test resit is allowed.

In case of unfulfilled homework assignments the student cannot be admitted to the final test, the passing of which is imperative for the successful completion of the exam.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK