PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cizí jazyk – francouzština I - OPMN0F183B
Anglický název: Foreign language - French I
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 17 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0A181B, OPMN0G182B, OPMN0R267B
Je neslučitelnost pro: OPMN0A181B, OPMN0G182B, OPMN0R184B
Je prerekvizitou pro: OPMN0F187B
Je záměnnost pro: OKMN0F183B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)
Předmět Cizí jazyk – francouzština I je součástí souvislého a na sebe vzájemně̌ navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je také na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Le Nouveau Taxi! 1 a doplňkových aktivit (viz Moodle a rozšiřující literatura). Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí multimediálních pomůcek. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)

Cílem předmětu "Cizí jazyk" je pochopit a umět použít základní gramatické jevy francouzského jazyka v každodenních situacích, pracovat s textem, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace. 
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut (dokončení úkolů z výuky, autoevaluace)
Práce se studijními materiály (za semestr): 30 hodin (práce s dopňkovými materály, autoevaluace)
Plnění průběžných úkolů a příprava na atest (za semestr): 10 hodin (opakování, zpracování průběžných úkolů, autoevaluace)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. 

Literatura - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)

 Základní studijní literatura

MENAND, R., HUTCHINGS, L., HIRSCHPRUNG, N. Le Nouveau Taxi! 1 (A1). Paris: Hachette, 2008. ISBN: 9782011555489.

 

Rozšiřující studijní literatura

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN, M.-F. Les 500 Exercices de Grammaire A1. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 9782011554321

BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER, J.-C. Vocabulaire en action, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8.

GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6.

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau débutant. CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035223-8.

Sylabus - francouzština
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: umění žít, Frankofonie ve světě

            Komunikační cíle: pozdravit se, zeptat se na jméno a příjmení, identifikovat osobu, zeptat se na věk, telefonní číslo, mluvit o zájmech

            Jazykové cíle:  gramatika - sloveso être, aller, avoir, s'appeler, určitý a neurčitý člen, mužský a ženský rod, rod podstatných a přídavných jmen

                                    fonetika - stoupavá a klesavá intonace, slabikování, primární přízvuk

                                    slovní zásoba - číslovky, národnosti, zdvořilostní fráze

           

            Unité 2

            Sociokulturní témata: bydlení, nákupy, kino a umění

            Komunikační cíle: pojmenovat, ukázat a situovat předměty, pojmenovat barvy, popsat předmět, zeptat se a udat cenu, situovat osoby

            Jazykové cíle:   gramatika – množné číslo členů a jmen, vazba il y a, předložky místa, otázka pomocí qu'est-ce que, zájmena moi, toi, lui, elle, vous, zápor ne ... pas, shodapřídavného a podstatného jména, množné číslo přivlastňovacích zájmen, otázka pomocí comment a combien, ukazovací zájmena ce(s) a cet(te)

                                    fonetika – vázání, spojování slov

                                    slovní zásoba – barvy, předměty a nábytek, oblečení

 

3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: žít ve Francii, Francouzské město a departmán z pohledu turisty

            Komunikační cíle: situovat místo na mapě, informovat se o místě, popsat byt

            Jazykové cíle: gramatika – množné číslo osobních zájmen, předložky místa, otázka s , rozkazovací způsob, sloveso prendre, příslovce y, zájmeno on

                                    fonetika – napjatá a zaokrouhlená artikulace, vázání a řetězení, zakázané vázání

                                    slovní zásoba – město, určení polohy, dopravní prostředky

 

            Unité 4

            Sociokulturní témata: každodenní život, sport

            Komunikační cíle: zeptat se a říct kolik je hodin, datum, zeptat se na něčí profesi, situovat v čase, říct, jakému sportu se věnuji, mluvit o každodenních aktivitách

            Jazykové cíle: gramatika – otázka s quand a quelle, sloveso partir, faire, lire, écrire, otázka s   est-ce que, qu'est-ce que, quand est-ce que, où est ce-que, rod podstatných jmen, zvratná slovesa

                                    fonetika – výslovnost číslovek, nosové hlásky, výslovnost [R]

                                    slovní zásoba – profese, denní činnosti

 

5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: nákup jídla, pití, oblečení, francouzské svátky

            Komunikační cíle: vyjádřit své potřeby, zeptat se na zvyky, vyjádřit názor, mluvit o      minulých událostech, porozumět vzpomínkám

            Jazykové cíle: gramatika – dělivý člen, slovesa boire, acheter, manger, minulý čas složený s    avoir a être, tvoření minulého participia

                                    fonetika – ústní zaokrouhlené samohlásky, accent d'insistance, rytmus, vázání     a řetězení

                                    slovní zásoba – jídlo, svátky

 

            Unité 6

            Sociokulturní témata: zvyklosti v chování, svět práce

            Komunikační cíle: požádat, dát a odmítnout povolení, vyslovit zákaz, vyjádřit možnost, vůli, dělat návrhy, souhlasit s nabídkou a odmítnout ji, porozumět doporučením

            Jazykové cíle: gramatika - sloveso pouvoir, vouloir, savoir, connaître, rozkazovací způsob –    zápor, zájmena COD a COI, vazba il faut + infinitif, futur proche

                                    slovní zásoba – profesní komunikace, kompetence

 

7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: běh života, zájmy a prázdniny

            Komunikační cíle: vyjádřit preference, vyjádřit názor a zeptat se na něj, dát doporučení, vyjádřit preference

            Jazykové cíle:  gramatika – frekvence a intenzita s beaucoup (de), peu (de), zájmeno en a ça, zápor pomocí ne ... plus, vyjádření příčiny pomocí pourquoi, parce que, zvratná slovesa v přítomném čase a minulém čase složeném, postavení zájmene u zvratného  slovesa v rozkazovacím způsobu, trop/assez + přídavné                                                  jméno, trop/assez + podstatné jméno

                                    fonetika - e mezi dvěma souhláskami, vyjádření nesouhlasu pomocí intonace, otevřené a zavřené e

                                    slovní zásoba – zájmy, prázdniny

 

9.-10    Unité 8

            Sociokulturní témata: sociokulturní vztahy, symboly Francie

            Komunikační cíle: mluvit o nedávné události, popsat okolnosti nějaké činnosti, situovat události v čase, vyjádřit cíl

            Jazykové cíle: gramatika – imperfektum, passé récent (venir de + infinitif), minulý čas složený vs. imperfektum, vyjádření cíle (pour + infinitif), minulá participia

                                    fonetika – znělé a neznělé souhlásky, ústní zavřené samohlásky

                                    slovní zásoba – média, vyjádření času

 

11.-12. Opakování a písemný test

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (08.09.2023)

Prezence a aktivita na hodinách (max. 2 omluvené absence)

Písemný test z probraného učiva (viz přehled učiva na nástěnce v MS TEAMS). Minimálně 70 % správných odpovědí.

Probrané učivo do Unité 5.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK