Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Tento předmět uvádí studenty do základní diskuse o vzájemném prolínání kolektivní identity, přináležitosti osoby a politické mobilizace v moderním světě. Nejprve se budeme věnovat klasickým studiím o nacionalismu, a pak se zaměříme na různé pokusy, jak nacionalismus překonat či ho zastavit prostřednictvím univerzalistických koncepcí kolektivity, jako je kosmopolitismus nebo internacionalismus. Prolnutí univerzalismu a nacionalismu nás dovede k otázce sociální třídy, jež je často chápaná jako způsob, jak problematizovat národní jednotu a jak navrhnout odlišný druh solidarity překračující národnostní hranice. Pojem třídy se však objevuje také v kritice falešného univerzalismu - tedy v těch typech univerzalismu, které se sice dovolávají vize globální jednoty, ale ve skutečnosti předpokládají vyloučení. Třída může figurovat jako to, co není zahrnuto do domněle celistvé vize národa a univerzality. Ve všech případech je otázka přináležitosti k určitému kolektivu spjatá s otázkou autenticity: přináleží vskutku jedinec ke skupině, k jejíž identitě se hlásí? Reprezentuje daná skupina autenticky ty, o kterých tvrdí, že je reprezentuje? Může vůbec někdy nastat dokonalá shoda mezi abstraktní kolektivitou (národ, třída, lidstvo) a konkrétními lidmi, u nichž předpokládáme, že k určité skupině náležejí?
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
This course introduces students to the basic discussion of the intertwining of collective identity, belonging and political mobilization in the modern world. We will first focus on classical studies of nationalism, and then move on to various attempts to overcome or stop nationalism through universalist conceptions of collectivity, such as cosmopolitanism or internationalism. The fusion of universalism and nationalism leads us to the question of social class, which is often seen as a way of questioning national unity and proposing a different kind of solidarity that transcends national boundaries. However, the notion of class also appears in the critique of false universalism — in those types of universalism that invoke a vision of global unity but in fact presuppose exclusion. Indeed, class may figure as what is not included in the supposedly holistic vision of the nation and universality. In all cases, the question of belonging to a certain collective relates to the question of authenticity: does the individual really belong to the group to whose identity he declares? Does the group authentically represent those they claim to represent? Can there ever be a perfect match between abstract collectivity (nation, class, humanity) and the specific people we assume belong to a particular group?
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Povinná literatura:
ANDERSON, B. Imagined Communities. London: Verso, 1991.
BADIOU, A. Saint Paul: The Foundation of Universalism. Stanford: Stanford U. Press, 2003.
BENEŠ, J. Workers and Nationalism: Czech and German Social Democracy in Habsburg Austria, 1890–1918. Oxford: Oxford University Press, 2017.
DEUTSCHE, K. Nationalism and Its Alternatives. New York: Knopf, 1969.
FEINBERG, J.G. The Paradox of Authenticity: Folklore Performance in Post–Communist Slovakia (Madison: University of Wisconsin Press, 2018).
FEINBERG, J.G. Vrátiť folklór ľuďom. Dialektika autentickosti na súčasnom Slovensku, trans. Renáta Tížiková Nemcová(Bratislava: AKAmedia, 2018). (Revised and expanded Slovak translation of The Paradox of Authenticity.)
GELLNER, E. Nations and Nationalism. Ithaca: Cornell U. Press, 2008.
JACKSON, J. L. Real Black: Adventures in Racial Sincerity. Chicago: U. of Chicago Press, 2005.
KOHN, H. The Idea of Nationalism. New Brunswick: Transaction, 2008.
MILLER, M., ed. Universalism and Cosmopolitanism and the Jews of East Central Europe. Oxon: Routledge, 2015.
TRILLING, L. Sincerity and Authenticity. Cambridge, Mass.: Harvard U. Press, 1972.
Doporučená literatura:
BAUER, O. The Question of Nationalities and Social Democracy. Minneapolis: U. of Minnesota Press, 2000.
HROCH, M. European Nations: Explaining Their Formation. London: Verso, 2015.
IGNATIEV, N. How the Irish Became White. New York: Routledge, 1995.
ROEDIGER, D. The Wages of Whiteness.
STROBACH, V. Židé: národ, rasa, třída. sociální hnutí a "židovská otázka" v českých zemích 1861-1921. Praha: Nakl. Lidové noviny, 2015.
SUNY, R. G. The Revenge of the Past: Nationalism, Revolution, and the Collapse of the Soviet Union. Stanford: Stanford U. Press, 1993.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Obligatory literature:
ANDERSON, B. Imagined Communities. London: Verso, 1991.
BADIOU, A. Saint Paul: The Foundation of Universalism. Stanford: Stanford U. Press, 2003.
BENEŠ, J. Workers and Nationalism: Czech and German Social Democracy in Habsburg Austria, 1890–1918. Oxford: Oxford University Press, 2017.
DEUTSCHE, K. Nationalism and Its Alternatives. New York: Knopf, 1969.
FEINBERG, J.G. The Paradox of Authenticity: Folklore Performance in Post–Communist Slovakia (Madison: University of Wisconsin Press, 2018).
FEINBERG, J.G. Vrátiť folklór ľuďom. Dialektika autentickosti na súčasnom Slovensku, trans. Renáta Tížiková Nemcová(Bratislava: AKAmedia, 2018). (Revised and expanded Slovak translation of The Paradox of Authenticity.)
GELLNER, E. Nations and Nationalism. Ithaca: Cornell U. Press, 2008.
JACKSON, J. L. Real Black: Adventures in Racial Sincerity. Chicago: U. of Chicago Press, 2005.
KOHN, H. The Idea of Nationalism. New Brunswick: Transaction, 2008.
MILLER, M., ed. Universalism and Cosmopolitanism and the Jews of East Central Europe. Oxon: Routledge, 2015.
TRILLING, L. Sincerity and Authenticity. Cambridge, Mass.: Harvard U. Press, 1972.
Recommended literature:
BAUER, O. The Question of Nationalities and Social Democracy. Minneapolis: U. of Minnesota Press, 2000.
HROCH, M. European Nations: Explaining Their Formation. London: Verso, 2015.
IGNATIEV, N. How the Irish Became White. New York: Routledge, 1995.
ROEDIGER, D. The Wages of Whiteness.
STROBACH, V. Židé: národ, rasa, třída. sociální hnutí a "židovská otázka" v českých zemích 1861-1921. Praha: Nakl. Lidové noviny, 2015.
SUNY, R. G. The Revenge of the Past: Nationalism, Revolution, and the Collapse of the Soviet Union. Stanford: Stanford U. Press, 1993.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Seminář, konzultace, samostatná práce.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Seminar, consultations, individual work.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Výuka a zkouška probíhá v anglickém jazyce.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Teaching and examination will be in English.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Rozprava o tématech zadaných studentovi.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)