PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie školského managementu - OPDU1U038B
Anglický název: a
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Cílem předmětu je zajistit vysokou úroveň orientace studenta v přístupech moderního managementu v širším i užším kontextu v oblasti managementu vzdělávacích organizací a jejich uplatňování v rámci řízení v souladu s nároky na vysoce výkonnou organizaci s požadovanou mírou samostatnosti, schopnosti kritického myšlení i uplatnění inovačního potenciálu. Předmět se zabývá moderním pojetím managementu vzdělávání s uplatněním interdisciplinárních souvislostí a přístupů, akcentuje kontext znalostní ekonomiky, učící se společnosti a učící se organizace v prostředí dynamických změn a specifických cílových skupin. Škola je chápána jako specifická organizace. Studenti si upevní a rozšíří profesní postoje k moderním principům řízení, získají vysoce pokročilé a specializované dovednosti a techniky k inovativním řešením problematiky dané oblasti.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

BUSH, T. Theories of Educational Leadreship and Management. 5-th ed. London: SAGE Publications, 2020. ISBN 978-1-5264-3213-1.

KOTLER, P. & G. ARMSTRONG. Principles of Marketing. 17th ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2017. ISBN 978-1-2922-2017-8.

KOTTER, J. P. Vedení procesu změny. 2. akt. vyd. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-314-4.

MATOUŠ, Z., J. VETEŠKA, L. PAULOVČÁKOVÁ a M. TURECKIOVÁ. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-3-4.

NENADÁL, J. et al. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-726-1561-2.

PANNEERSELVAM, R & P. SIVASANKARAN. Quality Management. Delhi: PHI Learning Private Limited, 2014. ISBN 978-81-203-4943-8.

PAULOVČÁKOVÁ, L. Strategie řízení vzdělávací organizace. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-107-4.

PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-906894-7-3.

FOTR, J. et al. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.

SVOZILOVÁ, A. Zlepšování podnikových procesů. Dotisk. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3938-0.

TROJANOVÁ, I., SVOBODOVÁ, Z. Krize jako příležitost (a nejen ve školství). Wolters Kluwer. 2021.

VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ. Management and Marketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Noc, 2018. ISBN 978-3-945862-24-7.

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a TURECKIOVÁ, M. (2022). Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022.

Aktuální strategické dokumenty MŠMT ČR a dalších zemí, univerzit a dalších vzdělávacích organizací apod.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1 .Východiska strategického řízení vzdělávacích organizací na národní a mezinárodní úrovni, interdisciplinární souvislosti, analýza a komparace strategických dokumentů, identifikování klíčových oblastí pro uplatnění přístupů moderního managementu na úrovni vzdělávací organizace

2 .Metodické aspekty managementu – manažerské metody a manažerské nástroje a možnosti jejich uplatnění v prostředí vzdělávacích organizací v rámci specifik trhu vzdělávání

3. Charakteristiky vysoce výkonné organizace v souladu s požadavky na management kvality

4.Inovační potenciál v rámci uplatňování moderního managementu vzdělávacích organizací z hlediska dosažení udržitelného úspěchu organizace

5. Potenciál procesního řízení v oblasti managementu vzdělávacích organizací jako předpoklad trvalého zlepšování v souladu s managementem kvality

6. Marketing management a jeho úloha v podpoře naplňování strategických cílů vzdělávací organizace

7. Analýza přístupů k úspěšnému řízení změn včetně hodnocení dopadů do řízení

8. Analýza výsledků studií, výzkumů a dalších zdrojů z oblasti moderních přístupů managementu vzdělávání, možnosti využití v rámci zlepšování řízení a dosahování excelence organizace.

9. Význam pozitivní školské kultury a klimatu, možnosti jejího ovlivňování a měření pomocí standardizovaných nástrojů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Vypracování seminární práce na základě rešerše a analýzy domácích a zahraničních zdrojů, příp. vlastního výzkumného šetření s uplatněním inovativního přístupu k řešení zkoumané problematiky z oblasti managementu vzdělávacích organizací a její obhajoba.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK