PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profesní vzdělávání dospělých a poradenství - OPDU1U034B
Anglický název: a
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Předmět se zabývá problematikou teorie dalšího profesního vzdělávání dospělých v organizacích, poradenstvím pro dospělé a specifiky didaktického procesu učení a vzdělávání dospělých. Důraz je kladen na kulturní, psycho-sociální a ekonomická hlediska. Pozornost je věnována teorii lidských zdrojů, teorii lidského kapitálu, znalostnímu managementu, učící se organizaci a talent managementu. Zásadní je nastavení efektivního a strategického systému vzdělávání v organizaci s patřičnou manažerskou a organizační podporou. Cyklus zahrnuje analýzu jednotlivých kroků v návaznosti na podnikovou strategii, tj. identifikaci vzdělávacích potřeb, plánování a realizaci, monitoring, hodnocení výsledků a měření efektivity dalšího vzdělávání. V rámci předmětu studenti získají vědomosti o konceptu celoživotního poradenství dospělým (principech, filozofii, formách, institucionálním zázemí), teoretických přístupech v andragogických procesech poradenství a metodách poradenského vztahu mezi poradcem a klientem vzhledem ke specifickým potřebám různých cílových skupin. Předmět se též zaměřuje na specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, tj. sociálně-kulturní a edukační působení vzdělavatele (andragoga, tutora, lektora, instruktora, trenéra) na dospělého účastníka vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Povinná literatura:

Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání: Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.

Merriam, S. B. (2020). Learning in Adulthood. John Wiley & Sons Inc.

Mužík, J., & Leštinová, A. (2012). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.

Pavlov, I. (2021). Andragogické poradenstvo. Praha: Česká andragogická společnost.

Pavlov, I. (2018). Učiteľská andragogika: o profesijnom vzdelávaní a poradenstve. 2. vyd. Praha: Česká andragogická společnost.

Schmidt, S. W. (2016). Organization and Administration of Adult Education Programs: A Guide for Practitioners. Information Age Publishing.

Rocco, T. S. et al. (2020). The Handbook of Adult and Continuing Education. Stylus Pub.

Temiaková, D., Petrová, G., Pančíková, V., & Valicová, M. (2020). Profesijná andragogika. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.

Veteška, J. (2013). Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Česká andragogická společnost.

Veteška, J., & Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost.

Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2011). Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada.

 

Doporučená literatura:

Folwarczná, I. (2010). Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada.

Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.

Jarvis, P. (2010). Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. London: Routledge.

Kazík, P. (2017). Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada.

Kubeš, M., Spillerová, D., & Kurnický, R. (2004). Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada.

Kursch, M. (2016). Tailor Made Talent Management – Talent management druhé generace. Praha: Česká andragogická společnost.

Pavlov, I. (2020). Andragogické poradenstvo učiteľstvu. Banská Bystrica: Belianum.

Průcha, J. (2014). Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada.

Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1. Teorie a praxe lidského kapitálu, vývoj vzdělávání jako kvartérního/znalostního sektoru ekonomiky, znalostní management a pracovní potenciál/limity; systémový a strategický přístup

2. Ekonomická hodnota vzdělání a význam dalšího profesního vzdělávání; konkurenceschopnost jedince a organizace; Průmysl 4.0 a digitalizace výroby

3. Další profesní vzdělávání v organizacích a jeho systém – modely, strategie a trendy

4. Cyklus vzdělávání: identifikace vzdělávacích potřeb, plánování a realizace, hodnocení výsledků; efektivita dalšího vzdělávání (Kolbův a Kirkpatrickův model)

5. Učení na pracovišti a pro pracoviště, moderní trendy ve vzdělávacích informačních a komunikačních technologií; předávání a sdílení znalostí v rámci organizace

6. Kvalifikační a rekvalifikační vzdělávání (Národní soustava kvalifikací a povolání) – systém, národní strategie, možnosti financování a evropský kontext

7. Financování a legislativa dalšího profesního vzdělávání v ČR a EU

8. Dopady globalizačních a internacionalizačních procesů na kvalifikace a kompetence pracovníků (vývoj a struktura trhu práce, anticipace z hlediska vzdělanostní struktury, aktivní politika zaměstnanosti)

9. Vzdělávání a rozvoj talentovaných pracovníků a specialistů – talent management, řízení kariéry a systémové řízení kariér

10. Vzdělávání a rozvoj manažerů (specifika vzdělávání, jeho význam, koncepty a systémy, řízení manažerského rozvoje, manažerské vzdělávání MBA a další).

11. Poradenský proces v edukačních vědách, interdisciplinarita ve výzkumu a poradenské praxi

12. Andragogické profesní poradenství (podstata, účel, druhy, funkce, cílové skupiny, sociální a ekonomické dopady)

13. Objekt vzdělávání, tj. dospělý jedinec v různých profesních a zájmových situacích a proces jeho učení (přístup, motivace a potřeby vzdělávání dospělých)

14. Průběh androdidaktického procesu a jeho principy (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých); autodidaktika – autoregulace procesu učení, sebevzdělávaní dospělých, specifika, principy a strategie

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Seminární práce související s charakterem předmětu a výzkumným záměrem doktoranda

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK