PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkumné proudy a vývoj v managementu vzdělávání - OPDU1U033A
Anglický název: a
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Předmět se zaměřuje na výzkumné trendy vzdělávání dospělých v zahraničí a reaguje tak na aktuální vývoj studovaného oboru. Koncepce předmětu umožňuje navázat na potřeby doktorandů a propojit jejich výzkumné cíle se současným stavem poznání studovaného oboru a s moderními přístupy a aktuálními vědeckými ve vzdělávání dospělých 21. století. Předmět je rozdělen do tří hlavních tematických bloků: východiska předmětu (témata 1 až 4), výsledky výzkumů (téma 5) a konkrétní trendy ve vzdělávání (témata 6 až 9). Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky aktuálních výsledků vývoje, výzkumů a trendů ve vzdělávání dospělých v zahraničí a umožnit jim reflektovat vybraná témata v kontextu vlastního výzkumného zaměření. Studenti se seznámí s moderními vzdělávacími metodami ve vzdělávání, které jsou aktuálně akcentovány v zahraničí, s výstupy současných výzkumů a aktuálně řešenou problematikou.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

KURSCH, M. Využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 225 s. ISBN 978-80-7603-346-7.

KURSCH, M. Trendy v digitalizaci metod vzdělávání. In VETEŠKA, J. (ed.) Vzdělávání dospělých 2018 – transformace v éře digitalizace a umělé inteligence = Adult Education 2018 – transformation in the era of digitization and artificial intelligence: proceedings of the 8th International Adult Education Conference, 11-12th December 2018 Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2019, s. 199–210. ISBN 978-80-906894-4-2. ISSN 2571-3841.

STRAKOVÁ, J. a A. VESELÝ, ed. Předpoklady úspěchu v práci a v životě: výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: Dům zahraničních spolupráce, 2013. ISBN 978–80–87335–53–6.

ELLIOT, S. W. Computers and the Future of Skill Demand. Paris: OECD Publishing, 2017. ISBN 9789264285538. HOIDN, S. ed. Handbook on student-centered learning. London: Routledge, 2020. ISBN 9780367200527.

STROUHAL, M. a S. ŠTECH, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024635583.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 9780415494816

DAITAWI, M. The Effect of Flipped Classroom Strategy on Students Learning Outcomes. International Journal of Instruction [online]. 12(3), 665-680 [cit. 2019-10-06]. 2019. ISSN 1694609X.

OECD. TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Paris: OECD Publishing. 2019.

OECD. TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. Paris: OECD Publishing. 2020.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1. Management vzdělávání jako vědecká disciplína a hlavní výzkumné proudy

2. Aktuální výzkumné výsledky, vývoj a trendy vzdělávací politiky v zahraničí

3. Koncept life-long learning – teorie, výzkumné výsledky

4. Výzkumy moderních metod vzdělávání pro 21. století v kontextu inspirace ze zahraničí

5. Mezinárodní výzkumy – TALIS, PIAAC

6. Digitalizace ve vzdělávání v zahraničí

7. Trendy vysokoškolské pedagogiky v zahraničí

8. Odborná příprava v zahraničí

9. Vzdělávání na pracovišti

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Přehledová studie zahraničních trendů souvisejících s výzkumným zaměřením studenta. Obhajoba v rámci předmětu.

 

Aktivní zapojení v rámci předmětu a konzultací, plnění zadaných distančních úkolů, aktivní zapojení se v prostředí LMS Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK