PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Andragogika jako vědní disciplína - OPDU1U031A
Anglický název: a
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s filozoficko-historickým a kulturně-antropologickým vývojem teorií vzdělávání dospělých a aktuálními tématy současného andragogického diskurzu. Problematika vzdělávání a učení se dospělých je reflektována v kontextu psychologickém, sociálně-ekonomickém a politickém. Využívá poznatky z andragogických disciplín s důrazem na rozvoj profesního, zájmového a občanského vzdělávání dospělých v evropském kontextu. Předmět představuje principy, metody, techniky a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky, principy andragogického poradenství a androdidakticky. Vzdělávání dospělých je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti s využitím moderních přístupů, zejména digitálních. Student bude disponovat androdidaktickými, mezioborovými a transverzálními kompetencemi, které umožní rozvíjet jeho inovační a znalostní potenciál, samostatnost, akademickou a odbornou integritu a realizovat výzkum na špičkové úrovni. Bude schopen kriticky hodnotit, vytvářet koncepce a strategie v oblasti vzdělávání a učení se dospělých.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

JAVIS, J. & FISCHER, R. (eds.)Teaching in Lifelong Learning: guide to theory and practice. London: Open University Press, 2018. ISBN 9780335247981.

EGETENMEYER, R. & FEDELI, M. (eds.) Adult Education and Work Contexts: International Perspectives and Challenges. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017. 223 p. ISBN 978‐3‐631‐73702‐6.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

KOPECKÝ, M. a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky: lidský rozvoj v (post)krizové konfliktní éře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018. 207 s. ISBN 978-80-7308-875-0.

KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2.

PAVLOV, I. Učiteľská andragogika (o profesijnom vzdelávaní a poradenstve).Praha: Česká andragogická společnost, 2018. 210 s. ISBN 978-80-906894-1-1.

ROGERS, J. Adult Learning. London: McGraw Hill, 2007. 287 s. ISBN 978-0-33-522535-4.

PRŮCHA, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. 268 s. ISBN 978-80-271-2853-2.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J. Teorie vzdělávání dospělých. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2018 (e-učebnice). ISBN 978-80-7603-115-9.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1. Teoretický rámec vývoje andragogického myšlení – kulturně-antropologická a edukační východiska.

2. Vývoj teorií vzdělávání dospělých od 19. do 20. století (pragmatické, konstruktivistické, liberální a postmoderní).

3. Teorie celoživotního učení – vývoj edukačního paradigmatu lifelong learning a lifewide learning (strategické dokumenty ČR a EU).

4. Další profesní vzdělávání jako nástroj rozvoje jedince a prosperity společnosti (neformální vzdělávání, informální učení, kompetenční přístup v rámci organizace a rozvoj nových ICT technologií, digitalizace a virtualizace vzdělávání).

5. Trendy a moderní možnosti učení se a vzdělávání dospělých ve 21. století (učící se organizace, znalostní společnost, sebeřízené učení, co-learning a platformy sdílení obsahů vzdělávání; distanční a kooperativní/týmové vzdělávání).

6. Principy a zásady androdidaktického procesu a jeho specifika (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých, androdidaktické zásady; pomůcky a technika; analýza jednotlivých principů).

7. Andragogické poradenství a poradenský proces v edukačních vědách, interdisciplinarita ve výzkumu a poradenské praxi (podstata, účel, druhy, funkce, metody, cílové skupiny, vč. marginalizovaných).

8. Teorie edukace seniorů (gerontagogika a gerontodidaktika a jejich konceptualizace; edukace, aktivizace a rehabilitace seniorů v kontextu kvality života).

9. Další vzdělávání a rozvoj pracovníků působících v oblasti vzdělávání (učitelů, ředitelů škol, metodiků a lektorů dalšího vzdělávání, akademických pracovníků, manažerů vzdělávání a odborníků na řízení lidských zdrojů).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Analýza vybrané andragogické teorie/koncepce a její prezentace/obhajoba.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK