PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Strategický přístup ke vzdělávání a rozvoji pracovníků - OPDU1U021A
Anglický název: Strategic Approach to Education and Development of Employees
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)
Cílem předmětu je rozvinout strategické a metodické kompetence studentů, zejména jejich způsobilost identifikovat základní přístupy, směry a trendy v oblasti profesního rozvoje a aktivně tak spoluvytvářet vhodné příležitosti pro učení se a rozvoj pracovníků v různých typech pracovních organizací. Uvedeného cíle bude dosaženo prostřednictvím pochopení klíčových charakteristik strategického přístupu ke vzdělávání a rozvoji pracovníků v teorii a inspirativní praxi. Studenti budou rovněž schopni popsat klíčové postupy a fáze integrace procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků s řídicími a personálními procesy a tvůrčím způsobem aplikovat získané poznatky v praxi. Prostřednictvím studia odborných pramenů a dalších zdrojů, včetně zahraniční studie určené k recenzi, studenti rovněž prokážou schopnosti kritického myšlení, především schopnost vyhodnotit informace, porovnat je s dříve získanými vědomostmi a praktickými zkušenostmi, argumentovat a formulovat závěry. Obsah – témata: 1 Základní charakteristiky strategického přístupu ke vzdělávání a rozvoji pracovníků – aplikace systémového a systematického hlediska v procesech individualizace a optimalizace rozvoje potenciálu pracovníků 2 Koncepce a typy strategií vzdělávání a rozvoje pracovníků 3 Určení vztahu mezi strategií a strategickými cíli organizace, koncepcí a prioritami vzdělávání a rozvoje pracovníků 4 Integrace strategicky pojatého procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků do řídicích procesů organizace a vedení týmů – vertikální integrace 5 Postup zpracování a osy strategie vzdělávání a rozvoje pracovníků 6 Klíčové modely strategického řízení a vedení lidí v organizacích ve vztahu k rozvojovým procesům v organizaci – teoretická východiska a možnosti rozvoje inspirativní praxe 7 Integrace strategicky pojatého procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků s dalšími klíčovými personálními procesy – horizontální integrace 8 Základní fáze a dílčí etapy cyklu vzdělávání a rozvoje pracovníků – používané postupy a metody 9 Vytváření individuálních plánů rozvoje, usměrňování možnosti profesního a kariérního rozvoje pracovníků – interní mobilita a optimalizace rozvoje lidského kapitálu organizace 10 Určující trendy v oblasti vzdělávání a rozvoje pracovníků a možnosti jejich aplikace v praxi (zahrnuje i prezentaci a obhajobu vypracované recenze zahraniční studie, včetně prokazatelné vazby prezentovaného tématu na celkový obsah předmětu a na reflexi inspirativní praxe)
Literatura
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)

ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR. Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page Ltd., 2020. 800 p. ISBN 9780749498276.

BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. 204 s. ISBN 978-80-247-2914-5.

CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: Rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. 136 s. ISBN 978-80-244-3288-5.

KNOWLES, M. S., E. F. HOLTON a R. A. SWANSON. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 8th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2015. 402 p. ISBN 978-0-415-73901-6.

TURECKIOVÁ, Přístupy k rozvoji různých skupin pracovníků. In: Veteška, J. (Ed). Vzdělávání dospělých 2019 – v kontextu profesního rozvoje a sociálního kapitálu =  Adult Education 2019 – in the context of professional development and social capital. Praha: ČAS, 2019, s.15-23. ISBN 978-80-906894-8-0.

TURECKIOVÁ, M. Strategie rozvoje pracovníků vzdělávacích organizací v kontextu andragogiky a managementu vzdělávání. In: Krystoň, M. (ed.). Andragogické štúdie 2018. Banská Bystrica: Belianum, 2018, s. 127-138. ISBN 978-80-557-1500-1.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J. (ed.) Vzdělávání dospělých 2019 – v kontextu profesního rozvoje a sociálního kapitálu = Adult Education 2019 – in the context of professional development and social capital : proceedings of the 9th International Adult Education Conference : 11-12 December 2019, Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 379 s. ISBN 978-80-906894-8-0. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X.

VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 160 s. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ.Management andMarketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Con, 2018. 81 p. ISBN 978-3-945862-24-7.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (17.06.2020)

Výběr relevantní zahraniční studie je třeba konzultovat s vyučující. Výsledný text je nutno odevzdat minimálně pět pracovních dní před dohodnutým termínem obhajoby vypracované recenze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK