PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie managementu vzdělávání - OPDU1U012A
Anglický název: Theory of Educational Management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)
Předmět je zaměřen na problematiku vývoje teorií managementu vzdělávání a školského managementu v mezinárodním kontextu. Student bude uveden do současného stavu poznání teorie a praxe managementu ve vzdělávání a managementu vzdělávacích organizací. Tematika bude zaměřena na podstatu, principy a funkce managementu vzdělávání dospělých s ohledem na individuální specifika cílových skupin. Studenti si upevní profesní postoje k moderním principům řízení procesů vzdělávání dospělých v různých podmínkách a v rozmanitých prostředích v duchu humanistických a holistických přístupů. Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili tyto dílčí způsobilosti: - umět popsat základní teorie managementu vzdělávání a vysvětlit jejich koncepce v edukačním kontextu; - vysvětlit paradigmatické přístupy v edukačním managementu a kriticky vyhodnotit jejich aplikační možnosti v praxi; - demonstrovat přehled aktuálních poznatků o kompetenčních modelech manažerů vzdělávaní, navrhnout a obhájit jejich modifikace; - diskutovat aktuální trendy a problémy v managementu vzdělávaní v kontextu mezinárodních trendů a perspektiv vývoje; - umět analyzovat edukační procesy dospělých v různých podmínkách a prostředích. Obsah – témata: 1. Obecné teorie managementu a specifika managementu v edukačních vědách (management vzdělávání a školský management). 2. Management pomáhajících profesí a jeho teoretický rámec (vývoj teorií, systemizace, konceptualizace a operacionalizace). 3. Teoretická východiska výchovy, vzdělávání a poradenství pro dospělé jako předmět managementu vzdělávání. 4. Konceptualizace a kontextualizace managementu vzdělávání dospělých a specifika řízení škol a školských zařízení. 5. Management vzdělávacích organizací, management ve vzdělávání a v pracovních organizacích. 6. Manažer vzdělávání dospělých (profesní kompetence, etické aspekty, institucionalizace) a strategické přístupy řízení. 7. Institucionalizace managementu ve vzdělávání a mezinárodní sítě. 8. Otázky výzkumu v zahraniční produkci o managementu vzdělávání. 9. Výzkumné otázky managementu ve vzdělávání dospělých v ČR a jejich metodologický design.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)

ARMSTRONG, M. & S. TAYLOR. Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page Ltd., 2020. 620 p. ISBN 978-07-4949-827-6.

BUSH, T. Theories of Educational Leadreship and Management. 5th ed. London: SAGE Publications, 2020. ISBN 978-1-5264-3213-1.

Cimbálníková, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 180 s. ISBN 978-80-244-3288.

EUREPEAN COMMISSION/EACEA/Eurydice. Adult Education and Training in Europe: Widening Access to Learning

Opportunities. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015. 161 p. ISBN 978-92-9201-661-6.

MATOUŠ, Z., J. VETEŠKA, L. PAULOVČÁKOVÁ a M. TURECKIOVÁ. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-3-4.

MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. 120 s. ISBN 80-86432-00-9.

Paulovčáková, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 116 s. ISBN 978-80-906894-7-3.

SCHWARTZ, D. G. (ed.). Encyclopedia of Knowledge Management. London: Idea Group Reference, 2006. ISBN 159140 574-2.

ULRICH, D. a W. BROCKBANK. The HR Value Proposition. Boston: Harvard Business Print, 2014. 316 p. ISBN 1-591397-07-3.

VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ. Management and Marketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Com, 2018. 81 p. ISBN 978-3-945862-24-7.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (17.06.2020)

Seminární práce – kritická analýza vybrané domácí, zahraniční studie a její prezentace.

Zpracování návrhu a obhajoba metodologie vlastního projektu výzkumu (s rešerší odborné literatury).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK