PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Primární pedagogika - OPDQ1P121B
Anglický název: Primary education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Záměnnost : OD0115001
Je záměnnost pro: OD0115001
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
Kurz je zaměřen na klíčová témata primární pedagogiky: zejm. na dítě orientované pojetí primární pedagogiky; osobnostně rozvíjející pojetí primárního vzdělávání; pojetí primární školy a primárního vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě; transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého školství; proměny ve vybraných oblastech, např. rozvoj čtenářské gramotnosti; alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty z hlediska teoretických východisek i reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)

SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9.

SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2.

WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

 

Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
1 semestr,  poclle počtu studentů  přednášky a semináře k vybraným tématům nebo individuální konzultace, 
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)

Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky.

Etika učitelské profese s ohledem na učitele na 1. stupni ZŠ.

Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého škoství, alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty  - z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.

Primární škola/vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě - z hlediska postavení ve vzdělávacím systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem identifkovat klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje.

Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou být také na základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárním vzdělávání, práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebnic (na příkladu prvouky), čtenářská gramotnost v primární škole a její rozvoj (historie, srovnávací mezinárodní výzkumy). U specializovaných témat v LS 2019 budou konzultanty PhDr.T.Krčmářová,Ph.D. Nadaný žák na 1. stupni ZŠ  a PhDr. Jana Kargerová, PhD. Inovace v konstruktivistických přístupech ke vzdělávání.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (15.01.2021)
Zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě písemně zpracované řešerše nebo studie z prostudované odborné literatury.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK