PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami vkontextu aktuálních trendů ve vzdělávání - OPDP1Q119B
Anglický název: Students with special educational needs - current trends in education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Cílem předmětu je monitorovat aktuální trend ve vzdělávání žáků se SVP – přechod od diagnosticko-terapeutického modelu k modelu preventivně-intervenčnímu. Jde o hledání specifických obsahů ve výuce, které jsou pro žáky se speciálními potřebami konkrétní typologie nejvíce problémové. Probrány budou tedy nejčastější problémy, vyskytující se u českých žáků a hledány možné formy podpory a nápravy. Důraz bude kladem na ta postižení či znevýhodnění, ve kterých dominují vývojové, sociální a psychosociální problémy žáků, pozornost nebude věnována žákům se smyslovými a tělesnými handicapy. Témata:  Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v současném trendu inkluzivního vzdělávání, podpůrná opatření 1.-5. stupně (plán pedagogické podpory, asistent pedagoga, úpravy obsahů a výstupů vzdělávání, pedagogické intervence, pomůcky aj.).  Žáci se specifickými poruchami učení a chování (problémy ve čtení, psaní, matematice), se specifickými poruchami řeči a jazykových schopností, specifické problémy a jejich kompenzace, podpůrná opatření, poradenské služby.  Žáci s psychiatrickými diagnózami, s poruchami autistického spektra, jejich problémy ve výuce, podpůrná opatření, poradenské služby.  Podpůrný poradenský systém, preventivní a intervenční přístupy, spolupráce učitele a poradenských pracovníků, metodická podpora ŠPZ a ŠPP pro další profesní rozvoj učitele v oblasti inkluzivního vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

BLAŽKOVÁ, R.; MATOUŠKOVÁ, K.; VAŇUROVÁ, M.; BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000.

GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P. ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013.

KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K, BALHAROVÁ, K.. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014.

KUCHARSKÁ, A., ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu In Školní poradenství II. Praha: PedF UK, 2013 s. 192-221

LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. 38 LECHTA, V. Zvláštnosti inkluzivní edukace žáků s NKS. In LECHTA, V. et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. S. 282–284.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.

MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008.

NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. PIPEKOVÁ. J. at al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2010.

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

SOTÁKOVÁ H., KUCHARSKÁ A. The level of social relations comprehension and its impact on text comprehension in individuals with autistic spectrum disorder. Health Psychology Report, 2017, vol. 5, s. 1-11.

ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012.

TAYLOR, J.F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a ADD. Praha: Portál, 2012.

THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta – „mini“ výzkumnou sondu do obsahů vzdělávání vzhledem ke konkrétnímu problému žáků ve výuce.

Student si volí jeden typologický problém žáků, kterému se bude věnovat v samostatné práci – s cílem identifikace dopadů konkrétního typu postižení na průběh a výstupy ve vzdělávání, přičemž nebude v závěrečné rovině chybět doporučení podpůrných opatření či podpůrných přístupů, včetně plánu pedagogické podpory/individuálního vzdělávacího plánu, poskytovaných školským poradenským zařízením, školním poradenským pracovištěm nebo dalšími pracovníky školy.

Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10-15 stran.

Kolokvium – obhajoba písemné práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK