PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vztahy rodiny a školy - OPDP1Q118B
Anglický název: Family and School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Cílem předmětu je seznámit se se vztahy dvou zásadních institucí v socializaci dítěte, jejich historií, současností, společenským kontextem jejich působením na dítě, koordinaci a kritických míst spolupráce. Cílem je seznámit se základní odbornou literaturou v tématu, zahraniční i domácí. Výběr literatury bude upřesněn podle zájmu studenta. Témata:  Povaha vztahu rodiny a školy, historie, současnost a společenský kontext. Vliv na dítě a jeho socializaci  Teoretická východiska vztahů rodiny a školy, historická, psychologická a sociologická  Formy kontaktů a jejich charakter. Přímé a nepřímé kontakty  Alternativní formy kontaktů rodiny a školy  Komunikace s rodiči  Třídní schůzky  Očekávání aktérů  Rodinný příběh a místo školy v něm  Kritická místa vztahu rodiny a školy  Politika školy v práci s rodiči  Podpora učitelů  Spolupráce s dalšími institucemi
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

BERNSTEIN, Basil. 1996. Pedagogy, Symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor & Francis. ISBN 0 8039 5144 2.

BOURDIEU, Pierre a PASSERON, Jean-Claude. Reproduction in Education, Society and Culture. London: SAGE Publication, 2000. ISBN 0-8039-8320-4.

DE CARVALHO, Maria Eulina. Rethinking family-school relations. A critique of parentel involvement in schooling. New York: Routledge, 2000. ISBN 0-8058-3496-6.

GUBRIUM, Jaber. F. The family as project. Sociological Review, 1988, 36, s. 273-295. ISSN 1467-954X.

CHAFOULEAS, Sandra. M. , RILEY-TILLMAN, T. Chris a James L. McDOUGAL. Good, bad, or in-between: How does the daily behavior report card rate? Psychology in the Schools, 2002, 39, 157-169. ISSN 1520-6807.

LAREUA, Annette. Home Advantage: Social Class and Parental Intervention in Elementary Education. New York: Rowman & Littlefield Publishers, 2000. ISBN 0742501442.

MONTANDON, Cleopatre. a PERRENOUD, Philipe. Entre parents et enseignants: Un dialog impossible. Bern: Peter Lang, 1987, ISBN 3261036974.

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004. ISSN 2336-2189.

RABUŠICOVÁ, Milada a EMMEROVÁ, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151. ISSN 2336-2189.

RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ, Kateřina a ČIHÁČEK, Vlastimil. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.

SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782491.

ŠTECH, Stanislav. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie, 1997, 41,6, s.487 – 501. ISSN 0009-062X.

VIKTOROVÁ, Ida a SMETÁČKOVÁ, Irena. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011. ISBN 978-80-7290-771-7.

WYNESS, Michael. Schooling, Welfare and Parental Responsibility. London: Falmer Press, 1996. ISBN 0-7507-0438-1

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Zpracování vybraného tématu na základě odborné literatury do seminární práce.

Zakončení bude formou rozpravy nad seminární prací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK