PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie učitelské profese - OPDP1Q114B
Anglický název: Teacher/Educator psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Cílem předmětu je představit klíčová psychologická témata k hlubšímu porozumění náročnosti učitelství a posilování psychologické podpory učitelů a učitelských týmů ze školně-psychologické a poradensko-psychologické perspektivy. Jednotlivá témata budou představena na přednáškách a následně diskutována na seminářích. Výuka bude probíhat ve čtyřech blocích a bude odpovídat rozsahu 1/1 (tj. 24 hodin přímé výuky). Na jednotlivé bloky budou studující plnit průběžné úkoly, zejména četba dílčích odborných textů k danému tématu. Úspěšné absolvování kurzu bude vycházet z aktivní účasti na seminářích a dále ze seminární práce, která bude představovat realizaci rozhovoru s učitelem/učitelkou (podle zadaných instrukcí) a jeho rozbor s využitím odborných konceptů osvojených v průběhu přednášek a seminářů.  Pohled na učitelství historicky - parametry profese a jejich vývoj  O čem vypovídají krize učitelství ve 20. st.  Učitelství jako pomáhající profese, specifika a srovnání s jinými pomáhajícími profesemi  Spor o význam teoretické vs. praktické přípravy a paradoxy autonomie učitelské profese  Učitelská profesní identita a učitelská subjektivní teorie, vývoj  Zdroje uspokojení, profesní well-being  Náročnost, zátěž a stres v učitelství, syndrom vyhoření  Učitelská profesní dilemata a jejich řešení  Učitelská self-efficacy a kolektivní self-efficacy, možnosti podpory  Strategie zvládání stresu a jejich nácvik  Profesní sebereflexe, možnosti jejího posilování  Komunikace učitelů s žáky, rodiči, kolegy a vedením školy, rizika a možnosti podpory efektivní komunikace  Individuální a skupinová práce s vyučujícími z pozice školního a poradenského psychologa
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

ALSUP, Janet. Teacher identity discourses: Negotiating personal and professional spaces. Routledge, 2006.

BROUWERS, André a TOMIC, Welko. A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher education, 2000, vol. 16, no. 2, s. 239-253.

GIBBS, Simon a MILLER, Andy. Teachers’ resilience and well-being: A role for educational psychology. Teachers and Teaching, 2014, 20.5: 609-621.

KOHOUTEK, Rudolf; ŘEHULKA, Evžen. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 2011, vol. 21, s. 105-117.

LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů. Pedagogika, 2007, vol. 57, no. 4, s. 46-60.

MASLACH, Christina, SCHAUFELI, Wilmar B. a LEITER, Michael P. Job burnout. Annual review of psychology, 2001, vol. 52 no. 1, s. 397-422.

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Portál, 2013. (vybrané kapitoly)

MAN, F. a PROKEŠOVÁ, L. Jaký jsem učitel. Československá psychologie, 2011, vol. 55, no.6, s. 565.

MINAŘÍKOVÁ, Eva a JANÍK, Tomáš. Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 2012, vol. 22, no. 2, s. 181-204.

O'REILLY, Patrick Edward, "Teachers at Work: Factors Influencing Satisfaction, Retention and the Professional WellBeing of Elementary and Secondary Educators" (2014). CUNY Academic Works. https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/88

PAVELKOVÁ, I. a HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Praha: Portál, 2010.

SCHLEICHER, A. Valuing our Teachers and Raising their Status: How Communities Can Help, International Summit on the Teaching Profession, OECD Publishing, Paris, 2018. https://doi.org/10.1787/9789264292697-en.

SKAALVIK, Einar M. a SKAALVIK, Sidsel. Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education, 2010, vol. 26, no.4, s. 1059-1069.

SMETÁČKOVÁ, Irena. Syndrom vyhoření, self-efficacy a copingové strategie mezi vyučujícími na českých základních škol. Československá psychologie, 2019, vol. 63, no. 4 (v tisku).

ŠTECH, Stanislav. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, vol. 57, no. 4, s. 326-337. Seznam publikací bude aktualizován podle vývoje poznatků v oboru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Průběžná příprava na semináře (četba povinné literatury).

Seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK