PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Genderová socializace - OPDP1Q102B
Anglický název: Gender Socialization
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (5)
letní:neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Cílem předmětu je hlouběji představit psychologii genderu, a to v konkretizaci na proces genderové socializace. Hlavní pozornost bude věnována budování genderové identity a faktorům z rodinného, školního i širšího kulturního prostředí, které se na něm podílejí. Podstatné bude představení kognitivních mechanismů v budování genderové identity a jejich souvislostí s afektivními a sociálními faktory. Vedle dominantní podoby genderové socializace, resp. budování genderové identity bude pozornost věnována také atypickým průběhům a jejich implikacím pro psychologický well-being a sociální status. Genderová ne/rovnost bude konceptuálně porovnávána s jinými typy ne/rovnosti na základě jiných stratifikačních znaků, např. etnicita. V předmětu bude akcentováno propojení témat s disertačním výzkumem studenta/studentky tak, aby prostřednictvím předmětu mohl/a získat hlubší vhled do vlastní studované problematiky z perspektivy psychologie genderu.  Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová identita  Genderová socializace a její mechanismy  Genderová socializace v rodině a ve škole  Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností  Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci  Genderová atypičnost a aschematičnost  Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikace
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Povinná literatura (výběr 3 publikací):

BEM, Sandra Lipsitz. The lenses of gender: Transforming the debate on sexual inequality. Yale University Press, 1993.

ECCLES, Jacquelynne S., et al. Gender-role socialization in the family: A longitudinal approach. The developmental social psychology of gender, 2000, 333-360.

HYDE, Janet Shibley. The gender similarities hypothesis. American psychologist, 2005, 60.6: 581. HELGESON, Vicki. Psychology of gender. Routledge, 2016.

RUDMAN, Laurie A.; GLICK, Peter. The social psychology of gender: How power and intimacy shape gender relations. Guilford Press, 2012.

SKELTON, Christine; FRANCIS, Becky; SMULYAN, Lisa (ed.). The SAGE handbook of gender and education. Sage, 2006.

SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016.

 

Další doporučená literatura:

BEM, Sandra Lipsitz. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender-aschematic children in a gender-schematic society. Signs: Journal of women in culture and society, 1983, 8.4: 598-616.

BUSSEY, Kay; BANDURA, Albert. Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological review, 1999, 106.4: 676.

MACCOBY, Eleanor E. Gender and group process: A developmental perspective. Current directions in psychological science, 2002, 11.2: 54-58.

JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Masarykova univerzita, 2013.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (29.01.2023)

Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová identita

Genderová socializace a její mechanismy

Genderová socializace v rodině a ve škole

Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností

Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci

Genderová atypičnost a aschematičnost

Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikace

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Ústní zkouška.

Četba povinné literatury (3 publikace z povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby).

Seminární práce (aplikace poznatků z psychologie genderu na téma disertačního výzkumu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK