PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologické aspekty počítačové podpory výuky chemie - OPDE1E104B
Anglický název: Methodological aspects of computer support teaching of chemistry
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 2/1, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Záměnnost : ODCHE01
Je záměnnost pro: ODCHE01
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (14.04.2022)
Metodologické nástroje poznávání (v přírodních vědách, v chemii) a jejich průmět do výukových metod; empirické metody poznávání a jejich počítačová podpora (počítačová podpora experimentální činnosti, vzdálená měření a vzdálené laboratoře); teoretické metody poznávání a jejich počítačová podpora (modelování, virtuální laboratoře); otázky vztahu reálných a virtuálních objektů poznávání a učení (objekty výuky, operační objekty, pomocné objekty dle teorie systémové didaktiky), systémově - organizační otázky počítačové podpory výuky chemie (kategorie, stupně a fáze dle teorie vzdělávací informatiky), informačně-psychologické otázky tvorby, využití a evaluace výukových objektů na bázi ICT; problematika e-learningu, blended-learningu, on-line a off-line learningu aj. ve vzdělávání s postižením metodologických základů výuky chemie na různých stupních školského systému
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (14.04.2022)

Základní literatura:

BÍLEK, M. et al. K virtualizaci školních experimentálních činností. Reálný a virtuální experiment - možnosti a meze využití jejich kombinace v počáteční přírodovědné výuce (s příklady z výuky chemie). Hradec Králové: M&V, 2011.

ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 189 - 224.

TURČÁNI, M., BÍLEK, M., SLABÝ, A. Prírodovedné vzdelávanie v informačnej spoločnosti. Edícía Prírodovedec č. 115, Nitra: FPV UKF, 2003. BÍLEK, M. a kol. Interaction of Real and Virtual Environment in Early Science Education. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.

BÍLEK, M. a kol. Výuka chemie s počítačem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.

BÍLEK, M. - ULRICHOVÁ, M. Využití Internetu ve výuce chemie na základní škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.

BÍLEK, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové: Miloš Vognar - M&V, 2007.

BÍLEK, M., NODZYŃSKA, M., PAŚKO, J. R., KMEŤOVÁ, J. a kol.: Vliv dynamických počítačových modelů na porozumění procesů z oblasti mikrosvěta u žáků zemí Visegrádského trojúhelníku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.

Doporučená literatura:

GUPTA-BHOWON, M., JHAUMEER-LAULLOO, S., LI KAM WAH, H., RAMASAMI, P. (eds.) Chemistry Education in the ICT Age. Berlin, Heidelberg: Springer Verlag, 2009.

ZIELINSKI, T. J., SWIFT, M. L. Using Computers in Chemistry and Chemical Education. American Chemical Society, 1997.

PIETZNER, V. Computer im Chemieunterricht. Koeln: Aulis Verlag Deubner, 2006. 2003. Periodická literatura:

Odborné časopisy se zaměřením na didaktiku chemie: Journal of Chemical Education (USA), Praxis der Natturwissenschaften - Chemie (D), Naturwissenschaften im Unterricht - Chemie (D), Chemické Listy, Chemistry Education (GB), CERAPIE (GR) atd.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK