PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální problémy didaktiky biologie - OPDB1B021A
Anglický název: Current Problems of Biology Didactics
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jan Petr, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2020)
Hlavní cíle předmětu je: (1) orientace studenta v současné situaci řešení odborných problémů v oblasti didaktiky biologie (respektive přírodopisu) a v hlavních oblastech světového výzkumu v didaktice biologie; (2) zvládnutí formulace vědeckého problému a jeho kritické analýzy; (3) vytvoření komparačního pohledu na didaktiku biologie v ČR ve světle problematiky řešené v zahraničí. Rámcový obsah: (1) Problémy didaktiky biologie z pohledu účastníků semináře; (2) Didaktika a metodika výuky biologie, stav didaktiky biologie a výzkumu v didaktice biologie v ČR ve vztahu k situaci v zahraničí a nárokům na doktorské studium. (3) Přístupy k řešení problémů ve vzdělávání v biologii v německy a anglicky mluvících zemích a v ČR. (4) Výzkumná témata v didaktice biologie v ČR. (5) Trendy v přírodovědném a biologickém vzdělávání – přehled situace v ČR a ve světě (6) Motivace a vztah žáků ke studiu přírodovědných předmětů, resp. přírodopisu a biologie (7) Problém přípravy učitelů biologie; (8) Formativní a sumativní hodnocení vzdělávání a problém hodnocení výsledků vzdělávání v biologii. V rámci každého tématu bude student zpracovávat analýzu zvolené dílčí problematiky a způsobů jejího řešení na základě publikovaných odborných sdělení. Tato analýza bude prezentována studenty během výuky a jednotlivá témata budou diskutována.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2020)

Základní literatura:

Ashley Chiu, M.S., C. Aaron Price, Ph.D, Elsie Ovrahim, M.Ed (2015) Supporting Elementary and Middle School STEM Education at the Whole-School Level: a Review of the Literature. Paper presented at NARST 2015 Annual Conference. Science Leadership Initiative. Museum of Science and Industry Chicago.

Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23-37.

Eurydice. (2006). Science teaching in schools in Europe: Policies and research.

Nistor, A., Gras-Velazquez, A., Billon, N., & Mihai, G. (2018). Science, Technology, Engineering and Mathematics Education Practices in Europe. Scientix Observatory report.

Kroufek, R., Jáč, M., Janštová, V., Pražáková, M., & Čiháková, K. (2020). Výzkum v didaktice biologie, geologie a environmentální výchovy v České republice v letech 2008-2018. Scientia in educatione, 11(1), 43-58.

Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., ... & Gracová, B. (2015). Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Tsivitanidou, O. E., Gray, P., Rybska, E., Louca, L., & Constantinou, C. P. (Eds.). (2018). Professional development for inquiry-based science teaching and learning. Springer International Publishing.

 

Doporučená literatura (výběrově):

Dolin, J., & Evans, R. (Eds.). (2017). Transforming assessment: Through an interplay between practice, research and policy (Vol. 4). Springer.

 

Zahraniční a v ČR vydávaná periodika z oblasti vzdělávání v biologii (EJSE, IJSE, Biologie, chemie,zeměpis,, Scientia in educatione, ARNICA, a další) a pedagogiky, resp. pedagogické psychologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK