PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociálně-emoční dovednosti - OPBZ1Q007B
Anglický název: Social skills
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 50 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marcela Macháčková
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKBZ1Q007B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)
Cílem předmětu je pojmenování a uvědomění si významu sociálně emočních dovedností pro život každého jedince. V průběhu semestru se studenti naučí rozpoznávat své silné a slabé stránky v komunikačních dovednostech a sociálním chování tak, aby byli schopni je dále rozvíjet a využít ve své budoucí praxi. Kurz je založen na skupinových setkání, v jejichž rámci budou studenti ověřovat a rozvíjet své sociálně-emoční dovednosti, které pak uplatní ve své praxi. Na základě sebezkušenosti budou moci testovat své komunikační schopnosti a vyzkouší si techniky práce se skupinou. Cílem kurzu je lepší sebepoznání a uvědomění si stránek osobnosti, na kterých je třeba pracovat, pokud chce jedinec úspěšně rozvíjet svůj osobní a profesionální život. Témata jednotlivých setkání: 1) Sociálně emoční dovednosti - vymezení a charakteristika - vývoj a významná období pro rozvoj sociálně emočních dovedností 2) Osobnostní charakteristika jedince - Kdo jsem? - Jaké je mé místo ve světě? - Kam směřuji? 3) Má osobní historie - Jaký byl můj vývoj, než jsem došel k tomuto bodu? 4) Mé místo v sociální skupině, ve společnosti - Jak mě vidí ostatní? - Jak odpovídá vztahování se ostatních k mé osobě tomu, jak se vidím já? 5) Komunikace jako základ úspěšného fungování ve společnosti - Význam a podstata komunikace - Zákonitosti úspěšné komunikace - Komunikace a sociální chování 6) Sociální chování - Základy sociální percepce - Percepční chyby, omyly - Postoje a předsudky 7) Možnosti rozvoje sociálního chování - Možnosti rozlišení slabých a silných stránek v sociálním chování - Techniky rozvoje sociálního chování 8) Emoční inteligence a její význam v životě člověka 9) Komunikační dovednosti - Sebezkušenostní část 10) Reflexe vlastní práce a její vliv na osobnostní rozvoj
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.01.2024)

Cílem předmětu je naučit studenty vědomě pracovat na rozvoji svých sociálních a komunikačních dovedností. A umět aplikovat techniky rozvoje sociálních dovedností v učitelské praxi.

Mezi výstupy učení v předmětu patří:

- identifikace emočních stavů a jejich regulace

- rozlišení vědomého jednání a automatických reakcí v sociálních situacích

- orieantace v základních technikách rozvíjení sociálních vztahů a komunikace

- schopnost využít základní program nespecifické prevence na rozvíjení sociálních vztahů ve třídě

- porozumění vlastním emočním stavům a prožitkům

- orientace v osobnostních rysech a jejich dopadu na chování jedince

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Celková časová zátěž studenta

60

Zakončení

Z

 

 

Přímá výuka

 

Cvičení:

2

 

 

Příprava na výuku

 

Práce se studijními materiály (za semestr)

20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

25 hodin

 

 

V případě distanční výuky bude výuka probíhat kombinací online setkání a úkolů v e-learningovém kurzu. Studenti budou aktuálně informováni mailem.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)

ROSENBERG, M. B., COSTETTI, V. Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál, 2019.
GOULSTON, M. Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál, 2018.
NEŠPOR, K. Jde to i s úsměvem. Praha: Portál, 2019.
JOSEPH, S. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011.
WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011.
KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009.
PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013.
GILLERNOVÁ I., ŠÍPEK J.: Vybrané kapitoly z psychologie pro každého. Praha, FF UK Praha, 2015.
BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD, 2005.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)

Témata řešená v seminářích:

  • Osobnostní charakteristiky jedince
  • Kdo jsem?
  • Osobní historie
  • Mé místo ve světě (přátelé, rodina, společnost)
  • Komunikační dovednosti
  • Sociální dovedosti
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Pro úspěšné zakončení předmětu je nezbytná účast na seminářích (tolerovaná je 1 absence) a plnění průběžných úkolů zadávaných v seminářích a e-learningovém kurzu. 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (14.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na setkáních a písemná reflexe vlastního progresu.

 

Odkaz Moodle (studijní opory) https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7859

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK