PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Volnočasová praxe s reflexí - OPBZ1Q002B
Anglický název: Practice in Leisure activities with reflection
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 127 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Michal Božík
Mgr. David Doubek, Ph.D.
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)
Kurz představuje reflexivní seminář, věnující se různým psychologickým a sociálním aspektům volnočasových aktivit, kterým se studenti věnují. Vychází z představy, že je žádoucí, aby studenti učitelství představovali komplexnější osobnosti, aby byli aktivní ve svém okolí a jejich zapojení do spolkové, zájmové, kulturní činnosti není jen okrajovým aspektem, ale důležitou složkou jejich profese, která pomáhá jejich autoritě, zkušenosti a komunikaci se světem mimo školu. Důraz je položen na dialogický a reflexivní charakter a předpokládá se, že studenti, kteří si kurz vyberou, již nějakou zkušenost s volnočasovými aktivitami mají. 1. Role a identita v různých sociálních prostředích 2. Autorita a komunikace v neformálním prostředí 3. Osobnosti v kolektivu 4. Sociální dynamika kolektivu v NGO a jiných organizacích 5. Spolková činnost v širším sociálním kontextu
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
 

Plnění předmětu

 
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin

Popis:

Charakteristika nepřímých forem výuky: sběr dat v průběhu praxe prostřednictvím doporučených metod; vypracování seminární práce, resp. úkolů zadaných v portfoliu; studium odborných publikací vážících se k vypracovávaným úkolům; vzájemná reflexe výstupů
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)

ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004 (Originál 1954).

DOHNALOVÁ, M., Financování organizované občanské společnosti v České republice (s. 144-165). In 2010. ISBN 978-80-7367-681-0.

DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-856-0338-1.

FRIČ, P. - POSPÍŠILOVÁ, T. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0.

HAVRDOVÁ, Z. – ŠMÍDOVÁ, O. – ŠAFR, J. – ŠTEGMANNOVÁ, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011. ISBN 978-80-87398-15-9

POSPÍŠILOVÁ, T. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků, Lidé města, vol. 12, no. 1, s. 109-133.  ISSN 1212-811.

SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676810.

SYNKOVÁ, H. Legitimizace a profesionalizace romské nevládní organizace v České republice. Disertační práce. Praha: Katedra Etnologie FFUK, 2011.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
V kurzu se zaměřujeme na tři relativně konkrétní témata, kterých si mají studující všímat
během praxí. Témata jsou rozdělena do tří bloků:

1) Cíle a kontext kroužku (např. míra orientace na výkon a soutěž versus odpočinek a
osobnostní rozvoj, nastavení docházky, dobrovolnost, formalizace pravidel, socio-kulturní
zázemí zúčastněných dětí, role úhrady kroužku atd.),

2) Skupinová dynamika (např. role kamarádství při vstupu do kroužku, vrstevnická
komunikace, fluktuace, způsoby řešení konfliktů, genderovo vyvážené krúžky a krúžky iba
s dievčami/chlapcami, vekovo zmiešané a vekovo homogénne skupiny atd.),

3) Lektorská role (např. lektorská identita, osobní cíle, hranice, pochybnosti, srovnání role
lektora-učitele-kamaráda aj.).

K těmto tématům by se vztahují připraveny podrobnější instrukce, čeho si v chodu kroužku
všímat:

1. Cíle a kontext kroužku

A.
Všimněte si, že ne všechny kroužky a volnočasové aktivity mají stejný cíl. Tyto cíle
mohou být velmi rozmanité. Zamyslete se nad tím, k jakému cíli se zaměřuje váš
kroužek/aktivita. K jakým cílům byly zaměřené jiné kroužky nebo aktivity, které jste
vedli nebo sami absolvovali. Zamyslete se nad tím, jak cíle kroužku souvisí s dalšími
aspekty - s formami práce, organizací, plánováním, dobrovolností, pravidly,
disciplínou, pocitem úspěchu a naplnění cíle.

B.
Zamyslete se nad kontextem, ve kterém daný kroužek funguje. Z hlediska
institucionálního kontextu některé kroužky jsou součástí větší mimoškolní organizace
(Skaut), jiné organizuje škola, jiné různé volnočasové instituce a některé jsou docela
individuální. Dalším kontextem je prostor, kde kroužek probíhá. A dalším důležitým
kontextem je sociokulturní situace dětí, které do kroužku chodí - jiné je to v Praze, jiné
na malém městě a jiné je to pro děti z majoritních středních vrstev a jiné pro děti z
nízkopříjmových skupin.

2. Skupinová dynamika

A.
Velká část práce v kroužcích je práce s dětskou skupinou, která je odlišná od školní
třídy. Schází se tu často různě staré děti a vzhledem k dobrovolnosti je tu jiná
motivační situace. Některé kroužky (např sportovní) jsou genderově rozdělené, jiné ne.
Svou roli také hraje zaměření kroužku, které dává dohromady děti s podobným
zájmem. Zamyslete se nad různými aspekty tvorby a rozvoje kolektivu v rámci
kroužku. aká je role kamarádství ve skupinové dynamice vašeho kroužku? Jaké různé
skupiny s v kroužcích tvoří? Některé jsou stabilní, jiné proměnlivé.

B.
Jaké sociální role můžete ve svém kroužku identikovat? Některé jsou formální (třeba
ve Skautu), jiné neformální. Některé jsou trvalé a jiné dočasné. Jak byste o tom
přemýšleli ve vašem konkrétním případě?
C. Komunikace - jak komunikujete s dětmi a jak komunikují děti mezi sebou? Je to jiný
jazyk než ve škole? Vykání versus tykání. Regulace diskursu - jsou dovolená sprostá
slova? Jaká komunikační pravidla se zde nastavují?

D.
Pravidla a excesy - každý kolektiv stojí na dodržování určitých minimálně nepsaných
pravidel. Jaká to jsou ve vašem případě pravidla a jak se vymáhají nebo jak se reaguje
na jejich porušení?

3. Lektorská role

A.
Lektorská identita - zamyslete se nad svými hodnotami a jejich (ne)vědomé roli v
tom, jaký kroužek nebo aktivitu vedete. Jaké jsou vaše vlastní cíle, vnímaný smysl.

B.
Co vás motivuje k vedení kroužku/aktivity, jaké složky tato motivace má - zájem o
téma, potřeba pomoci, radost z kolektivu, potřeba si přivydělat, zabezpečení kvalitního
kroužku pro vlastní děti a podobně. Je to důležité z hlediska porozumění sobě
samému, obraně před vyhořením a jiným důležitým psychickým i sociálním aspektům
této práce.

C.
Jaké jsou složky a vývoj vaší sociální role vzhledem k práci s dětmi. (Například
pokud jste vedle vedoucího kroužku taky učitel nebo rodič, jak jste se k vedení kroužku
dostali.

D.
Výkonové cíle - jak vnímáte výkonové cíle ve vztahu k dětem, čeho s nimi chcete
dosáhnout a jaké jsou možné další roviny výkonových cílů (uspět v očích vedení školy,
zažít úspěch, dokázat že na to mám, napravit si reputaci, osobní potřeba vyhrát ap.)

E.
Vztah k dětem a hranice - vedení kroužku není tak hierarchická role jako role učitele
ve škole, ale zamyslete se a vzpomeňte si na své postoje a zkušenosti s tím, nakolik je
možné být s dětmi kamarád, v jakých rovinách to lze a kde jsou nějaké hranice a jaká
je jejich úloha vzhledem k úspěšnému vedení kroužku. A naopak kdy a kde se objevují
hierarchické principy nebo přímo autoritativní postupy.

Úkoly:

Na prvom stretnutí studenti popíší v jakém kroužku pracují. Samotná práce pak bude
spočívat ve volbě jednoho z úkolů Mikrosituace, Rozhovor nebo Sebereflexivní úvaha.

Pro téma komunikace by studující zpracovali tzv. mikrosituaci (popis konkrétní události,
zachycení dojmů, které situace v pozorovateli vyvolala, zamyšlení nad perspektivou
jednotlivých aktérů).

Na samotnom stretnutí (4-5) by následne študenti mali možnosť vyskúšať si “roleplay” - 1
by hral vedúceho krúžku, zopár ďalších žiakov, ostatní nezaujatého skrytého pozorovateľa,
následne by si vyhodnotili skúsenosť a pocity zo všetkých 3 perspektív. Prestriedanie
všetkých 3 rolí by si mohli vyskúšať vo vlastnej réžii dobrovoľne so spolužiakmi ak na to
nebude priestor na seminári, cieľom je, aby si to vyskúšali aspoň raz spolu s nami.

Pro téma lektorské identity a cílů by studující vedli krátký rozhovor.

Pro téma cíle a kontextu (ale i ostatní témata) by studující mohli sepsat sebereflexivní
úvahu
Úkoly nicméně mohou postihovat i jiné aspekty, například mikrosituace skupinovou
dynamiku)

S těmito stručnými výstupy a svými úvahami přichází studenti na semináře. Na závěr
kurzu předloží stručnou esej v rozsahu 2 normostran, v které by měly za úkol reflektovat
posun v několik z dílčích témat.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)

Kurz je určen studentům, kteří jsou aktivně zapojení do volnočasových aktivit.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Reflexivní esej

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)

Studijní opory jsou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8373.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK