PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Studijní strategie a strategie zvládání u studentů se speciálními potřebami - u studentů se sluchovým postižením a narušenou komunikační schopností - OPBZ0Q130C
Anglický název: Study strategies and coping strategies for students with special needs - students with hearing impairment and communication disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Horynová
PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2021)
Kurz je zaměřen na seznámení se specifiky vysokoškolského studia studentů se sluchovým postižením a narušenou komunikační schopností (NKS). Nabízí přehled nejčastějších obtíží, se kterými se tito studenti setkávají, představuje jejich komunikační specifika a strategie, jejich dosavadní studijní zkušenosti ve spojitosti se sluchovým postižením a NKS. V oblasti narušené komunikační schopnosti bude část kurzu věnována také základům hlasové hygieny a práce s hlasem, tedy tolik potřebné prevenci NKS. Součástí kurzu bude praktický vhled do možných problematických studijních situací studentů se sluchovým postižením a NKS a jejich řešení. Nastíněna budou také možná očekávání těchto studentů při nástupu na Univerzitu a jejich setkání s reálným prostředím a situacemi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2021)

Cílem předmětu je:
 - seznámit se základními specifiky sluchového postižení a narušené komunikační schopnosti (NKS) a komunikačních strategií, nahlédnout do nejčastěji řešených problémů studentů se ztrátou sluchu
 - seznámit s možností studijní podpory a modifikace - včetně funkční diagnostiky a možnosti využití kompenzačních pomůcek při studiu
 - podat náhled na studenta se sluchovým postižením a NKS z pohledu vysokoškolského prostředí, zaměříme se také na možnosti a připravenost akademického prostředí na přítomnost studenta se specifickými potřebami
 - seznámit s možnými problematickými či konfliktními oblastmi studentů se sluchovým postižením a NKS v prostředí vysoké školy a jejích částí (knihovny, koleje atd.)

- představit základní principy hlasové hygieny a práce s hlasem v rámci prevence NKS

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2021)
  • HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2006. 978-80-247-1110-2
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea, ed. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálněpedagogických potřeb. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6.
  • VYDROVÁ, Jitka et al. Hlasová terapie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2017. ISBN 978-80-7311-169-4.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2021)

Stručný sylabus

1)    Úvod do sluchového postižení

2)    Úvod do narušené komunikační schopnosti

3)    Specifika vzdělávání studentů se SP

4)    Specifika vzdělávání studentů s NKS, problematické oblasti při studiu na VŠ z pohledu studentů s NKS

5)    Problematické oblasti při studiu na VŠ z pohledu studentů se SP, nástin náročných situací, komunikační bariéry

6)    Základy hlasové hygieny, práce s hlasem

7)    Možnosti poskytované studijní podpory studentům se SP a řešení možných problematických situací, praktické příklady, zpětná vazba k úkolům

8)    Možnosti poskytované studijní podpory studentům s NKS a řešení možných problematických situací, praktické příklady, zpětná vazba k úkolům

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2021)
Požadavky:
V případě on-line výuky možná jedna absence, zpracování zadaného úkolu (případová studie studenta se SP/NKS)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK