PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Studijní strategie a strategie zvládání u studentů se speciálními potřebami - OPBZ0Q129C
Anglický název: Study strategies and coping strategies for students with special needs
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.09.2020)
Kurz se věnuje tématu vysokoškolského studia studentů s tělesným a zrakovým postižením, přináší pohled do jejich celkové situace, cílí na jejich dosavadní studijní zkušenosti a motivaci. Účastníci budou mít možnost doplnit si informace o využitelných studijních strategiích, dozví se, jak konkrétně mohou pracovat s učebními materiály, o možnosti využívat elektronické pomůcky a další. Dále se účastníci naučí orientovat ve specifikách studia, zejména využívat možné strategie k identifikaci náročných situací a jejich řešení. V kurzu je zároveň z několika různých úhlů pohledu pohlíženo na člověka s tělesným a zrakovým postižením jako na osobu očekávající připravenost vysoké školy a jejích zaměstnanců na možné specifické potřeby studentů. Dále je cílem modifikovat očekávání studentů, která mají při vstupu na Univerzitu, a jejichž konflikt s realitou může být zdrojem nepochopení nebo nespokojenosti. Kromě odstraňování bariér, které se vybaví při definování potřeb osob s tělesným a zrakovým postižením jako první, vysoké školy studentům se znevýhodněním nabízí stejné možnosti a šance jako studentům bez postižení v knihovnách, na kolejích, v menze, při sportu nebo při hledání zahraniční praxe či stáže.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.09.2020)

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Pedagogická fakulta Univerzita Karlova. ISBN:978-80-7603-005-3.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 201

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s., 2010, ISBN 978-80-247-3070-7

TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7

HNILICOVÁ, H., 2005: Kvalita života a její význam pro medicínu a zdravotnictví. In: Payne, J. a kol.: Kvalita života a zdraví, Praha: Triton, 629 s.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha : Portál,  2014. ISBN 978-80-262-0602-6

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. ( Eds.) Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost &Epocha, 2011. ISBN 978-80-904464-1-0 .

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.09.2020)

Aktivní účast na seminářích, prezentace vlastní práce v průběhu jednotlivých setkání. 

 

Kurz je realizován v rámci projektu ESF pro VŠ II na UK, reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013322

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK