Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální kognitivní a edukační trendy a kritické teorie kultury. Uvádí studenty do širší problematiky vizuální kultury, umělecké tvorby, seznamuje je s kulturním artefaktem v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce a jejich anachronických transferů. Kurs seznamuje se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění a zabývá se základními charakteristikami vztahů galerie, muzea umění a školy.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.10.2021)
Vzhledem k stávající situaci se kursu uskutečňuje prezenčně, v příladě jiných opatření budeme volit distanční formu v aplikaci TEAMS.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000.
Online podpora: www.gamuedu.cz
www.upm.cz (edukace)
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4 Dostupné online
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.09.2022)
Zápočet
Návštěva edukace v jedné domácí instituci a její reflexe. Studenti předloží deník reflexivních záznamů z terénu a portfolia podpůrných informačních materiálů o praxi z dostupných edukačních oddělení, odevzdají dílčí studii na zvolené téma s obrazovou dokumentací a s oporou v odborné literatuře. Témata se budou vztahovat k reflexi vlastního zážitku z edukačního programu ke konkrétní výstavě nebo expozici. Výběr tématu bude konzultován s vyučujícím a kurátorem edukace příslušné kulturní instituce. Studie bude ve formátu word nebo PDF a bude obsahovat obrazovou dokumentaci a seznam literatury s dodržením bibliografické normy). Artefakty portfolia mohou být předloženy i v materiální formě, doporučujeme však jeho obsah digitalizovat. Klíčové téma studie bude představeno ostatním studentům kursu také ve formě 10 minutové pracovní prezentace již v průběhu semestru.
Založení a pravidelné vedení individuálního potfolia zdrojů a materiálů jako podklad ke komunikaci
Adaptace: Podle situace mohou probíhat individuální skupinová setkání za dodržení hygienických podmínek (dle opatření děkana), případně bude hodnocena psaná semestrální práce, zaslané na dohodnuté úložiště , např. Google Drive a podobně.
Prosím o stanovení 2 korespondentů skupiny, propojení členů skupiny a udržování vzájemné komunikace, poskytování kolegiální pomoci. Tato forma se osvědčila již v minulosti jako velice funkční.