Kurs prohlubuje znalosti studujících v oblasti metodologických a epistemologických souvislostí výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí povahu základních přístupů k výzkumu v pedagogice a jejich teoretická východiska, předloží zejména aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu v oboru. Studující se seznámí s důležitou terminologií pedagogického výzkumu, se zásadami tvorby výzkumného designu, dále se zaměří na zásady formulace výzkumné otázky, výběru metodologických rámců a metodologií, sběru, analýzy a interpretace dat a zopakují si důležité zásady práce s literaturou. Naučí se volit vhodný výzkumný design pro žánr diplomové práce a plánovat kroky výzkumu. Výzkum ve výtvarné výchově a jeho podoby . Výzkumný design a jeho plánování . Metodologie, metody a jejich výběr . Analýza a interpretace dat.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course deepens students' knowledge in the field of the methodological and epistemological context of research in the field of art education, art education and reflected art. They will present the nature of basic approaches to research in pedagogy and their theoretical background, especially the currently used models of qualitative research in the field. Students will get acquainted with the important terminology of pedagogical research, the principles of research design, focus on the principles of research question formulation, selection of methodological frameworks and methodologies, data collection, analysis and interpretation, and repeat important principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the diploma thesis genre and to plan research steps. Research in art education and its form. Research design and its planning. Methodology, methods and their selection. Data analysis and interpretation.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (23.09.2019)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). COHEN, Louis. Researchmethods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4. KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691 IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practicebasedresearch. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundations for practice (pp. 103-124). New York: Routledge. MOURA, A. (2008). Art Education as SocialIntervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234 JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68 FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54