Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (13.01.2024)
Specifika kursu je v LS 2023 dána kreativní spoluprací na interkulturních tématech, s odkazem na česko-japonský projekt ENGI - MON2. V projektu jsou řešeny možnosti interkulturní didaktiky a kritická studia relevantní literatury. Kurs rovněž zahrnuje reflexi ateliérové práce v témže semestru (tandemové vyučování).
Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce a k porozumění teoretickému textu z oblastí příslušných oboru výtvarná výchova a její teorii. V centru zájmu jsou interpretační možnosti čtení a výkladu relevantního obsahu, vytváření poznámkového aparátu a odborného slovníku, komparace primárních a sekundárních pramenů, principy intertextuality a intervizuality, propojitelnost verbálního a vizuálního textu v kontextu současného umění, vizuální kultury a kulturních studií. Seznámení s formou vizuální eseje a jejích nároků. Cílem je pochopení konceptu diskursivní výstavby poznání a jeho propojenost se vznikem výtvarného díla.
Úvod do základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.
Dialogická část 1 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu.
Dialogická část 2 – propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.
Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu nebo jiné formy interpretovaného obsahu, např. vizuální esej.
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
The course leads students to a critical reading of professional literature in Czech and English and to understand the theoretical text in the relevant fields of art education and its theory. The focus is on interpretive possibilities of reading and interpretation of relevant content, creation of notes and professional vocabulary, comparison of primary and secondary sources, principles of intertextuality and intervisuality, connectivity of verbal and visual text in the context of contemporary art, visual culture and cultural studies. Introduction to the form of a visual essay and its claims. The aim is to understand the concept of the discursive construction of knowledge and its connection with the creation of a work of art. Introduction to basic terminology, selection and assignment of reading, the establishment of a portfolio of notes and interpretations of selected parts of selected literature. Establishment of a collaborative group. Dialogic part 1 - a critical reflection of selected parts of the reader's portfolio, identification of topics and main questions of the text, the art of asking a question and conducting a dialogue related to the given topic. Dialogic part 2 - connecting thematic parts of the theoretical text with relevant references to works of art or other cultural artefacts. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration about relevant visual references. Defence of specialized text or other forms of interpreted content, eg visual essay.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet: 28 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
NOVOTNÁ, M., FULKOVÁ, M.: Hledání Japonska. Interkulturní inspirace v didkatice výtvarné výchovy. Ped UK Praha, 2023.
FULKOVÁ, Marie, NOVOTNÁ, Marie et.al. Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-591-7. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. HORÁČEK, Radek, FIŠER, Zbyněk, HAVLÍK, Vladimír. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. FULKOVÁ, Marie, TIPTON, Teresa, ISHIKAWA, Makoto. Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
Fulková, M.: Vidět očima toulavého psa. Transkulturní inspirace v galerijní edukaci. In Kolbiarz Chmelinová, K. (Ed.): Začíname s galerijnou pedagogikou II. Bratislava: Vydavatel´stvo Stimul, 2021. Str. 72 – 95.
SÝKORA, J. Vyrobeno v Japonsku. Cesta, tradice i změny. In KAVALÍR, O.: Made in Japan. Eseje o současné japonské kultuře. Praha 2016, s. 7 - 21. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
Zápočet. Předpokládá se aktivní účast na všech společných aktivitách.